”Mat är livet”, står det på vår webbsida och det tror vi stenhårt på, och den kanske allra tydligaste mattrenden är att allt fler blir allt mer noggranna med vad de stoppar i sig.

Visst, vi kanske inte alltid har tid att laga mat från grunden, men då kan man åtminstone undvika att slarva med råvarorna. För mat blir ju inte bättre än de ingredienser vi stoppar i den.

Den här trenden märks inte minst på försäljningen bland skolklasser och idrottsföreningar. Förr när skolor och knattelag sålde godsaker för att finansiera klassresor och idrottsläger var det ofta kakor eller mums-mums. Ni vet, sådana där lådor man skulle kunna glömma i skafferiet i två decennier utan att det gör något eftersom de är fullproppade med konserveringsmedel och dessutom inte smakade särskilt gott från början heller.

Annat är det nu! DelikatessKungen, som säljer alla sina varor i samarbete med grupper av unga, som skolor och föreningar, har gått in för högkvalitativa delikatesser som inte går att få tag på i butik. Exklusiviteten gör produkterna attraktiva och lättare att sälja. I sortimentet hittas t ex lufttorkad, handgjord salami, fri från antibiotika och MRSA med en kötthalt på minst 96 %.

delikatesser

Eller vad sägs om en jungfruolivolja med utvalda oliver från Val di Mazara på Sicilien? Visst kan man köpa rapsolja på Lidl betydligt billigare, men den tävlar liksom inte i samma division.

Även företagets cheddarost spelar i Elitserien. Eller kanske snarare Premier League eftersom den härstammar från Storbritannien, närmare bestämt från en familjeägd gård i Somerset där man tillverkat osten i generationer och vunnit priser och utmärkelser för den.

Sådana varor är roligare för kunderna att köpa, därför är de roligare att sälja. Mat är livet – och både maten och livet ska vara gott, annars kan det kvitta.