Hem SpelPC Recension: Inkulinati

Recension: Inkulinati

Inkulinati är legendariska grupper som strider mot varandra på sidorna av medeltida manuskript. De kämpar genom att rita bestar med Levande Bläck. Tack vare detta magiska ämne kommer dessa varelser till liv och en episk strid utbryter därvid. Galenskaper, såsom åsnor som spelar trumpet med sina bakdelar, dödliga sniglar som äter fienden levande, och biskopskatter som bekämpar kättare med böner är bara några av händelserna i detta annorlunda spel. Dessa komiska teckningar döljer det taktiska djupet i Inkulinatis tur-baserade strider. Du antar rollen som mästare Inkulinati och befaller levande illustrationerna på slagfältet. Varje stilfullt bläckad varelse spelar en strategisk stridsroll, medan legendariska, medeltida karaktärer som Dante och Hildegard kan vända stridens gång. Bli en mästare av Levande Bläck, ta din fjäderpenna och bygg din unika strategi gång på gång så att du kan bli utnämnd till den största Inkulinati genom tiderna!

Inkulinati är helt klart ett av de mest unika spel jag spelat. Strategispel med tur-baserade strider är i och för sig vardagsmat, men jag har aldrig förr spelat ett spel med det här upplägget och visuella stil. Det tog en liten stund innan jag kom in i det, men efter en viss invänjning flöt det på och blir bara galnare och roligare för varje bana.

Det som också skiljer Inkulinati från det vanliga är att storyn faktiskt är baserad på medeltida skrifter och en del av galenskapen har sina rötter i över 700 år gamla texter. Under spelets gång kan du möta till exempel Döden eller varför inte Dante Alighieri, som är en av världens mest kända författare.

Att “rita” sig ur en fara och att använda det Levande bläcket på rätt sätt är inte helt lätt till en början, och det är många informations-dumpar innan du kommer vidare till att faktiskt spela spelet. Grafiken är ren och snygg och har verkligen en medeltida känsla över sig i både färg och form. Animationerna är enkla men fungerar perfekt med resterande estetik. Jag testade spelet på Playstation 5 och det fanns inga som helst prestanda-problem då spelet inte är särskilt tungt.

Inkulinati har som sagt en ganska lång startsträcka innan det blir roligt, vilket är frustrerande. Men det som störde mig mest var att genomgångarna tar upp precis allt utom vissa fundamentala saker, så som vilka knappar du ska använda för att rita dina figurer, flytta dina figurer och vad du ska akta dig för. Så precis i början flyttade jag tecknaren utanför banan av misstag och han ramlar ned och försvinner. Därmed förlorade jag helt plötsligt. Kändes otroligt snopet!

Spelet har tyvärr en ganska enformig slinga musik som till slut blir enerverande efter att du har spelat ett tag och med fördel kan dämpas eller stängas av.

Sammanfattningsvis är Inkulinati verkligen ett annorlunda strategispel som inte liknar något annat. Men det behöver en bättre tutorial-funktion, i och med att det ibland missar att gå igenom vissa grundläggande och viktiga funktioner och spenderar otroligt mycket tid på det banala, uppstår en viss frustration i början som sedan är svår att skaka av sig. Plus att det här är verkligen inte ett spel för alla, men för alla oss som älskar strategi-genren är det här helt klart ett spel att ha i sitt koger.

Daedalic Entertainment skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.