Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Ghostbusters – The Video Game Remastered

Recension: Ghostbusters – The Video Game Remastered

Ghostbusters tog sin början redan efter att kultklassikern Blues Brothers haft premiär 1980. Dan Aykroyd, som var manusförfattare och och spelade Elwood Blues, fick en idé till en typ ”uppföljare” av filmen då han och John Belushi (Joliet Jake Blues) skulle jaga spöken i rymden – och filmen hade arbetsnamnet Ghostbusters. Den filmen hade enligt legenden ett manus tjockt som en telefonkatalog och var helt ofilmbart med 80-talets filmteknik och budgetnivåer. Så det tog fyra år innan första Ghostbusters-filmen hade premiär. Borta var rymden och borta var John Belushi (1949-1982) istället har vi filmen vi kommer ihåg och älskar med Dan Aykroyd, Bill Murray, Harold Ramis (1944-2014) och Ernie Hudson. Första filmen blev en enorm succé, men det tog ändå fem år innan Ghostbusters II hade premiär. Mellan filmerna så fanns min ingång till Ghostbusters och det var den animerade serien The Real Ghostbusters som faktiskt fortfarande håller riktigt bra, började se om den för ett tag sen.

GHOSTBUSTERS THE VIDEOGAME REMASTERED - XBOX ONE X SCREENSHOT 4K

Efter Ghostbusters II så startade ryktesmaskinen om att det skulle komma en tredje film. Det kom många olika tecknade versioner, men ingen live-action film. 2009 så skedde något magiskt: alla original-skådespelare kom tillbaka och lånade ut sina röster till Ghostbusters – The Video Game. Så på sätt och vis så är det här spelet det Ghostbusters 3 som man alltid har väntat på! Och det är en enormt bra historia, så det är verkligen ingen dålig uppföljare. På tal om dåliga uppföljare så hade Ghostbusters-remaken premiär 2016 och istället för att den skulle få leva i samma universum som de andra filmerna och spelen, så gjorde de en helt ny värld där ingen hade hört talas om Ghostbusters. Det kändes som ett stort misstag och det visade sig vara ett rejält sådant också. Jag diggade den nya rollbesättningen och jag minns att jag till och med diggade en del av scenerna i filmen, men det fanns skämt där som aldrig borde ha fått ha prytt en bioduk. Men nu ska vi inte prata om det – nu ska vi prata Ghostbusters: The Video Game Remastered.

Vi iklär oss rollen som nyanställd hos Ghostbuster och får följa med originalmedlemmarna på nya uppdrag – och tro mig att det inte är en lätt uppgift att hålla jämna steg med proffsen. Det är en smått surrealistisk känsla att få spydigheter slängda åt sitt håll av en butter Peter Venkman. Musiken, miljöerna och allt annat är återskapat till perfektion. Det här ett riktigt imponerande spel och som den fan-boy man är så kan man inte sluta att fånle över alla, underbara små detaljer.

Visste ni att Slimer fick sitt namn i den tecknade serien och att han är baserad på John Belushi?

Ghostbusters: The Video Game Remastered släpptes första gången för tio år sedan och visst grafiken är upphottad i denna nyrelease, men det finns fortfarande inslag som där det känns av att ett decennium förflutit: Rörelserna är bland annat lite stela och det skulle varit kul med mer utryck i ansiktsmodellerna. Det här är dock verkligen inga stora grejer. I nedan finns en video som visar skillnaden mellan den gamla versionen och den nya, och som ni ser är animationen densamma men man har hottat upp texturerna:

En annan ”negativ” sak är att spelet är riktigt svårt på sina ställen, även på en ganska låg svårighetsgrad så är det ett helvete – rent ut sagt – att fånga ett spöke. Det är små, hala jäklar och först måste du trötta ut dem. Sen att ett räkneverk visar hur mycket skador du har gjort i rena pengar gör ju inte saken lättare! Fast när man väl har fått snits på det så går det som en dans.

Handlingen i spelet är välgjord och underfundigt det känns verkligen som en perfekt uppföljare på de första två filmerna. Då Harold Ramis (som spelade Egon Spengler) tyvärr avled för fem år sedan så är det här sista gången som alla fyra är samlade.

Spökligan spelet

Eller är det det? Vem vet vad man kan göra med CGI nu förtiden och det kommer ju faktiskt komma en ny Ghostbusters-film nästa år. Regisserad av originalregissören Ivan Reitmans son, Jason Reitman. Filmen kommer att utspela sig i Ghostbusters-universumet och ett nytt team (med bland annat Sigourney Weaver) tar över stafettpinnen. Än så länge finns det bara en teaser, men jag håller tummarna för det här verkar så sjukt jäkla bra!

Sammanfattningsvis så är det här ett underhållande spel och i mitt liv som Ghostbusters-fantast sen nästan 35 år tillbaka så är det här ett tioplus måste. Fast då spelet inte är nytt och remasteringen inte är större så får jag nöja mig med att ”bara” ge den en nia i betyg. Vilket inte är så bara. Ut och köp direkt!