Hem SpelPC Recension: Evil Genius 2 – World Domination

Recension: Evil Genius 2 – World Domination

Första delen i Evil Genius-serien såg dagens ljus redan för 15 år sedan. Då var det utvecklat av Elixir Studios och distribuerades av anrika äventyrsbolaget Sierra Entertainment. Rättigheterna togs senare över av Rebellion och det är de som står bakom uppföljaren; Evil Genius 2: World Domination.

Bygg din bas, skapa ditt herravälde, anlita hejdukar, utför onda planer, tortera dina fiender och allt annat som hör till att vara en riktig onding. Strategi är A och O i den här branschen.

Först ut till det jag verkligen gillar med Evil Genius 2: World Domination och det är grafiken, humorn och alla sköna, filmiska blinkningar. Du kan välja mellan fyra olika elakingar att spela som och den jag valde, Max, är helt klart inspirerad av James Bond-skurken Blofeld. Även musiken är väldigt Bond-inspirerad. Grafiken är både snygg och ren och du kan zooma ner till marknivå och röra dig bland dina hejdukar på riktigt nära håll. När du zoomar ut maximalt så har du en bra överblick över hela din bas.

Tutorial-delen är ytterst viktig, för gör man som jag gjorde och är lite ivrig och kör sitt eget race så blev man snabbt bestraffad med rejält strömavbrott och ingen ny cash som rullar in. Så jag spelade om hela början igen och denna gång koncentrerade jag mig lite mer. Det är tyvärr väldigt luddigt i byggdelen av spelet; vissa saker funkar bara när du är i rätt menyer – men det finns liksom ingen riktig överblick på vad du kan göra, när och hur. Detta ledde till en enorm frustration när jag helt plötsligt inte kunde riva väggar och göra ett nytt rum. Dels så insåg jag efter ett tag att marken är olika hård och att jag därmed inte kan riva där. Detta nämns det inte ett knyst om i tutorialen, så efter ett gäng svordomar så insåg jag när jag kan riva och när jag inte kan det. vilket var mest av ren slump att jag upptäckte.

Det är logiskt när man får in snitsen, men jag har svårt för spel som får en att känna sig dum redan innan man ens har hunnit börja spela. När jag väl fick byggandet att fungera så är det verkligen en uppsjö av andra saker som du skall hålla reda på för att hålla ditt imperium flytande. Här i ligger problemet för mig med sådana här spel: Jag blir enbart stressad av att hålla alla undersåtar glada, mätta och utsövda. För mig är blir det här mer busy work än strategi. Sen, så fort jag gör minsta lilla uppdatering av min lya så dör strömmen och så får jag bygga en ny kraftstation – och då tar pengarna slut och så blir alla sura, och så vidare och så vidare…

Även om Evil Genius 2: World Domination kanske inte är riktigt min kopp te så finns det massor av fans där ute som älskar sådana här spel och de småbökiga konsol-kontrollerna till trots så är Evil Genius 2: World Domination verkligen ett habilt konstruerat spel med massor av timmars underhållning för den som är uthållig och stresstålig. Så kort sagt vill jag ändå rekommendera Evil Genius 2: World Domination.