Hem LjudHörlurar TEST: Epos H3

TEST: Epos H3

Några av de bästa hörlurarna jag testat inom trådade gaming-hörlurar är GSP600 från Epos. Så när den mindre, billigare och smidigare modellen H3 dök upp så blev jag nyfiken på hur de skulle stå sig mot storebror…

Epos - H3 - Foto: senses.se - Närbild micken.

H3 från Epos finns i två olika modeller; en vit med namnet Ghost Snow och den svarta versionen (som vi fått testa) och som fått namnet Onyx Black. Jag öppnar kartongen och lyfter ur hörlurarna, som genast känns smidigare och lättare än GSP600. De har snygg, semi-matt finish och hörlurs-muddarna samt huvudbandet är i skinn. När de väl är på plats så sitter de mycket bekvämt och skönt. Jag börjar med att koppla in dem till telefonen för att testa lite musik. Först ut i testet är Aviciis Heart upon my Sleeve och ljudet är extremt klart och fint i den lugna delen av låten, innan basen går igång. Här är det faktiskt svårt att skilja lillebror från storebror. När sedan basen kickar in blir det dock tydligt att storebror fortfarande regerar, när det kommer till bäst ljud. För även om basen inte på något sätt är dålig, så är den inte alls lika djup och kraftigt som jag har blivit bortskämd med. Nästa låt på min testlista är The Other Side från The Greatest Showman – denna låt använder jag just för att den har en väldigt komplex ljud-uppbyggnad som lätt grötar ihop sig på sämre hörlurar. I Epos H3-lurarna finns inga sådana problem.

Epos - H3 - Foto: senses.se - Närbild Hörlur.

Jag viker ned (aktiverar) mikrofonen och ringer en vän. Micken sitter på ett bra avstånd till munnen och min vän på andra sidan luren hörde mig tydligt och bra. Inga puffljud eller skrap uppfattades och det var inga som helst problem att föra en konversation, även i en bullrig miljö. En smidig volymratt sitter på högra kåpan, så att du kan styra volymen under tal eller spel. Det som saknas är en aktivitetsknapp på sladden så du kan svara eller använda några andra funktioner, utan att ta upp telefonen vilket är lite synd.

Epos - H3 - Foto: senses.se - Närbild volym kontroll.

Nu är H3 från Epos förvisso utvecklande för att användas främst när du spelar spel. Det finns två kablar inkluderade och en av dem är har både ljud in och ut i samma kabel och fungerar till både din telefon och konsol. Sen finns det en kabel där ljud ut och in är uppdelade i två kablar som du har till din gamling-PC. Kablarna är snyggt flätade och trasselfria. I gamling-sammanhang är det inget som helst tapp från bild till det du hör. Mickens kvalitét är även så bra att du med lätthet kan använda den till streaming, utan att behöva använda en separat mick (även om det alltid rekommenderas).

Sammanfattningsvis så är Epos H3 ett par riktigt bra, trådade gaming-hörlurar som är snygga och bekväma med grymt bra ljud. Så de är helt solklart värda en varm rekommendation.