Hem SpelPC Recension: Aliens – Dark Descent

Recension: Aliens – Dark Descent

Aliens: Dark Decent utspelar sig 19 år efter händelserna i Alien 3. Transportskeppet The Bentonville lossar sin last på Pioneer Station och bland de olika varorna så finns det en låda som innehåller en mycket speciell varelse, som vi alla Alien-fans känner till. Mycket snabbt så tar Xenomorphen och tusentals facehuggers över skeppet och infekterar hela besättningen utom Maeko Hayes, som lyckas undfly med livet i behåll. I ett desperat försök att kväsa angeppet så aktiverar hon The Ceberus Protocol som effektivt förstör alla skepp som kan sprida farsoten vidare. Skeppet Otega krashlandar med henne och ett gäng marinsoldater ombord. Ovetande om alla faror som lurar på planeten så börjar de sakta att försöka hitta ett sätt att överleva tillräckligt länge för att kanske kunna ta sig ur situationen de är i.

Alien och Aliens – Återkomsten är två av mina absoluta favoritfilmer i sci-fi genren. Den första är en enormt välgjord skräckfilm och den andra är en supercool actionfilm. Till skillnad mot andra genre-bytande franchises (looking at you Rambo) så fungerar övergången från skräck till action perfekt. Alien Dark: Descent fångar verkligen känslan av de första två filmerna då spelet har samma härliga blandning av skräck och action.

Aliens: Dark Descent har superb grafik med en otrolig detaljrikedom. Vyn är isometrisk och du styr din karaktär eller karaktärer genom att klicka dig fram i korridorerna. Det finns platser där du kan gömma dig och ta skydd som är tydligt uppmärkta. Det är heller inga problem att se var du ska gå för det finns alltid en indikation på slutmålet för det uppdrag du är på. Det är inte helt lätt att styra soldaterna genom de olika farorna som lurar överallt och helt plötsligt får jag en nyvunnen respekt för karaktären Gorman i Aliens – återkomsten.

Det som är synd med Aliens: Dark Descent är att det är ett realtime-strategispel och därmed så stannar inte tiden när du hamnar i strid. Du ska nu försöka att ge dina soldater olika order och/eller byta mellan olika vapen innan du blir översvämmad av en hel hop blodtörstiga monster som snart sliter dina soldater i stycken.

Jag testade Aliens: Dark Descent Xbox Series S med handkontroll. Här ligger problemet med realtidsstrategi: Hur snabb jag än är med handkontrollen så är det inte i närheten av samma hastighet och precision som jag får med tangentbord och mus. Så ganska snabbt leder spelet till väldigt mycket frustration för att jag inte är snabb nog att dela ut mina order. Jag är medveten om att det är en del av spelupplägget att det ska vara en stressigt, men när jag missar för att det är på grund av vilken sorts kontroll jag använder så blir det hela väldigt snabbt irriterande.

Sammanfattningsvis så är Aliens: Dark Descent helt klart ett av de bästa Alien-spel jag har spelat, med en välgjord story och coolt upplägg. Men på konsol med handkontroll så blir spelet svårare än vad det behöver vara och därmed blir det ingen rekommendation för den här versionen.

Focus Home Interactive skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.