Hem SpelPC Recension: Alan Wake II

Recension: Alan Wake II

Alan Wake II utspelar sig 13 år efter händelserna i Alan Wake från 2010. FBI-agenten Saga Anderson (Melanie Liburd) och hennes kompanjon Alex Casey (med utseendet av regissören Sam Lake och röst av James McCaffrey) har fått i uppdrag att åka till den lilla staden Bright Falls för att undersöka ett rituellt mord som har skett. Ganska snart så inser de att allt inte står rätt till och när den berömde författaren Alan Wake (Ilkka Villi) helt plötsligt kommer tillbaka efter att ha varit försvunnen i 13 år så börjar världen rämna mellan fakta och fiktion. Saga och Alan står nu inför ett uppdrag som är större och farligare än någonsin förut och du kan inte lita på något, inte ens dina egna ögon och öron.

Den finska spelutvecklaren Remedy slog igenom med buller och bång i och med spelet Max Payne som visade att det går att göra otroligt cineastiska spel och på samma gång vara utmanande och roliga spelupplevelser. Max Payne fick en uppföljare 2003 och den var ännu bättre i min mening än första spelet. 2010 så hade första Alan Wake spelet premiär och jag minns att jag verkligen älskade det. Grafiken var enormt avancerad och i framkant för vad Xbox 360 klarade av och den spännande storyn var helt unik och ett kapitel för sig. Det kom två DLC till Alan Wake och karaktären dyker upp i andra spel som Remedy har gjort. Alan Wake II gick helt under min radar tills att det plötsligt utannonserades att det skulle ha premiär i slutet av oktober 2023. Jag undvek med flit alla trailers så jag kunde spela spelet helt utan att ha en aning om vad jag skulle få uppleva och tro mig jag blev inte besviken.

Precis som med flera andra spel som jag har recenserat på senare tiden så kändes det helt rätt att ha med skådespelarnas namn efter karaktärernas namn i genomgången i ovan. Dels för att de alla är otroligt duktiga men framförallt för att Alan Wake II är ett av de mest filmiska spel jag någonsin spelat. Alla miljöer, kameravinklar, musik och ljud-design andas högkvalitativ film. Alan Wake II har även vissa sekvenser som är inspelade med de riktiga skådespelarna som funkar sömlöst ihop med resten av spelet.

Till och med när det är du som styr din avatar så kan cineastiska jump-scares flikas in på mycket effektiva sätt. För det är just det; Alan Wake II är ett av de läskigaste spel jag någonsin spelat. Att gå runt med en ficklampa i mörkret och undersöka en mörk skog har aldrig varit mer spännande än så här. Du blir genuint rädd för att mörkret sänker sig runt dig och du vet nu att vad som helst kunna hända.

Under spelets gång så kan du hitta säkra platser som är fullt upplysta områden, rum eller hus där fienden inte kan nå dig. Känslan av att kasta sig in på en sådan plats är obeskrivligt härlig när du har ondingar hack i häl. Här kan du även spara ditt spel via en kaffetermos. Alan Wake II har flest kaffe referenser än något annat spel någonsin, det finns till och med en nöjespark med kaffetema! Sen dricker ju finländarna mest kaffe i världen också så det finns en väl en förklaring.

Att spelet i början har skiftat fokus till den nya karaktären Saga Anderson (Nämns i spelet att hon är svenskättling) känns helt rätt och naturligt och jag saknade inte ens Alan Wake karaktären till en början. Mild spolier – så kommer Alan tillbaka efter ett par timmars speltid och nu så får vi möjligheten att spela hans eller hennes story i vilken ordning vi vill. Det går att byta mellan dem på olika platser i spelet. Storyn som rullas upp framför våra ögon och öron är till en början väldigt svår att hänga med på om du inte har spelat första spelet men jag tycker ändå att spelskaparna har gjort tillräckligt för att nya spelare ska hinna ifatt och förstå Alan Wake världen.

Precis som i första spelet så slåss du mot dina fiender med hjälp av ljus och olika handeldvapen. Batterier till ficklampan är lika viktiga som patroner till revolvern. Det som är nytt denna gång är att Saga har ett Mind Place dit hon kan gå och lägga ihop bevisen som hon har samlat ihop. Spelet är inte pausat när hon står och tänker så det gäller att vara på en säker plats. I hennes Mind Place så samlas allt som vi låst upp under spelets gång och man måste besöka det titt som tätt för att kunna komma vidare i storyn så du ska kunna veta var du ska gå och vem du ska prata med och vad du ska fråga.

Alan Wake har ett liknande Mind Place men hans version så finns det en skrivmaskin där han kan ändra storyn för att komma vidare. Beroende på vilken version av storyn det är så förändras världen och en dörr som förut var stängd är nu öppen och så vidare. Till hans hjälp har han också en lampa som kan förändra världen. Det är inte helt lätt att hänga med på vad som behövs när och var till en början men det lossnar till slut och det blir ett naturligt flow på storyn.

Spelet har även en hel del kluriga pussel att lösa och även om ledtrådarna finns tillgängliga så håller spelet dig inte i handen hela tiden utan du måste själv hitta lösningen. Det finns kartor men det finns ingen punkt att följa eller att du kan sätta ut egna way points utan du måste gå in i ditt Mind Place och läsa kartan för att komma vidare. Jag gillar detta då det låter mig tänka mer än att bara följa GPSen.

Det enda som jag kan uppleva som negativt i Alan Wake II är att om du inte har spelat första spelet alls så är det en väldigt brant inlärningskurva att hänga med på allt som händer. Det är till en början inte helt lätt att först vad du ska göra och hur du ska göra för att Alan Wake ska komma vidare i sin story. Ibland kan lösningen vara bländande lätt som vid ett tillfälle då jag letade efter ett sätt att komma förbi ett staket och det visar sig att jag hade missat en stege. Andra gånger är det inte lika lätt men till spelets försvar så var det aldrig att jag körde fast helt och hållet och efter en del nötande så kom jag vidare innan jag blev frustrerad och arg.

En annan pytteliten petitess är att jag störde mig på att Saga som är en tränad FBI agent plockar med bevisen utan handskar men å andra sidan så slår det mig just nu att det är kanske precis det som spelskaparna vill att vi ska irritera oss på för att världen inte längre är verklig!

Alan Wake II är i min mening ett fullkomligt mästerverk. Inte nog med att storyn är unik och spännande utan spelsekvenserna är utmanande och häftiga. Så det blir obehindrat full pott till Alan Wake II!

För precis när du inte tror att Alan Wake II kan imponera på dig mer så ändrar spelet skepnad och blir helt unikt igen. Ska inte avslöja vad som händer exakt men det är när du spelar som karaktären Alan Wake och du är på en talkshow för andra gången.

Remedy skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.