Hem Film & TV Test: FeiyuTech AK4500 Gimball

Test: FeiyuTech AK4500 Gimball

Som jag nämnde i min recension av The Death and Return of Superman så började jag rita serier när jag var fem år gammal. Jag har alltid varit intresserad av att berätta historier, men var tyvärr ganska kass på att teckna. Så när familjen skulle åka på semester till Florida så köpte vi en mycket enkel videokamera som jag genast lade beslag på. Från att ha varit serietecknare var jag nu filmregissör och fotograf – och så fortsatte det. Sådär närmare 30 år senare så regisserar jag och fotar fortfarande och när jag fick möjligheten att testa AK4500 från FeiyuTech så kastade jag mig över tillfället.

AK4500 KAMERA GIMBALL COPYRIGHT FEIYU TECH

Direkt när jag öppnade och plockade ut AK4500 så blev jag imponerad av hur gedigen och exklusiv kvalitén kändes. Lådan som medföljer är väldigt smidig att ha med sig på inspelningar och håller allt på ett och samma ställe. Det stör mig lite att follow focus-delen och utbyggnaden ligger i en annan kartong som man får ta med sig separat. Det är verkligen ingen stor grej, men det är ändå lite onödigt krångligt. Då hade väskan kunnat få vara lite större istället för att husera alla delar. Instruktionsböcker i papper är ett minne blott så det enda som ligger i lådan är en quick start-guide i hur man kommer igång. När man laddat ner appen till sin telefon (iOS eller Android) eller pekplatta så kan man börja läsa hur man ska göra och även se väldigt tydliga och bra instruktionsvideos i handhavande.

Något mer som var riktigt smart är hur FeiyuTech löst att ett handtag även kan vikas ut och bli ett stativ. Efter lite pyssel har jag monterat min kamera och vägt in den och då är det dags att börja testa. Det hela är väldigt genomtänkt; man kan låsa varje individuell arm så invägningen blir lättare. Det finns massor av inställningar och om du bara vill ge dig på det absolut enklaste så är du igång efter kanske tio minuter. Ska du även montera follow focus och allt som det innebär så kommer det ta lite längre tid. Hela riggen inklusive kameran väger en del så kalaset blir ganska så tungt efter ett tag, även om du håller den med två händer. I nedan video så finns ett snabbtest som jag gjorde med AK4500 och min Canon 750D.

AK4500 kan göra så mycket mer än ”bara” snygga kamerarörelser; du kan även använda den som en stationär rigg och styra den med din telefon eller med follow focus-kontrollen som då fungerar på samma sätt som man använder en Joy-con till din Nintendo Switch. Grymt bra funktion, men jag kunde uppleva ibland att det kunde bli lite ryckigt. Dock inte så pass farligt att det inte gick att åtgärda i After Effects. Sen har du även möjlighet att programmera rörelser som du kan få din AK4500 att utföra i olika hastigheter. Detta är perfekt till time-lapse-sekvenser och även visuella effekter, då du kan använda AK4500 som en enklare motion control-rigg.

Det enda negativa som jag kunde uppleva med AK4500 var att när jag fick pyttelite duggregn på den så såg jag direkt att det eroderade metallen. Den är med andra ord ganska vattenkänslig, vilket kan bli lite problematiskt i längden. Så det gäller att torka av den ordentligt överallt efter man har använt den utomhus. Sen är det lite osmidigt att lådan som medföljer inte har rum så att man kan lägga ned gimballen utan att ändra inställningarna du har gjort för vikten på kameran. Om du vill använda lådan som transportväska för gimballen så får du rikta om den varje gång du packat ner den för transport. Det är kanske ingen stor grej, men ändå man hade kunnat gjort väskan lite mer praktiskt.

Sammanfattningsvis så är blir det här ändå helt klart ett måste. AK4500 kostar en slant (cirka 8 500 kr) men är för pengarna en otroligt smidig och lättanvänd rigg med massor av funktioner. Vi kommer fortsätta att använda den till våra produktioner på vår Youtube-kanal, så håll ögonen öppna efter nya, coola videos. Tills dess så finns den här videon i nedan att beskåda som går igenom de olika funktionerna.