Vi älskade Ghost of Tsushima, när det anlände med buller och brak för drygt fem år sedan på Playstation 4 (och senare i Director’s Cut på PS5). Klassiska Playstation-studion Sucker Punch hade skapat en stor och sömlös värld á la Naughty Dog och stiligt var det också. Men mot slutet av äventyret kände vi oss rätt utbrända på alla fetch-quests och oändliga basövertaganden á la Assassin’s Creed. Därför har vi egentligen inte direkt gått och längtat efter en uppföljare, ärligt talat. Nu återvänder studion ändå till det feodala Japan med Ghost of Yōtei, men istället för att fortsätta Jin Sakais berättelse, flyttar vi fram klockan 300 år och beger oss norrut i landet till det vilda Ezo (dagens Hokkaido). Resultatet är en teknisk maktdemonstration och en känslomässig hämndsaga som dock fortfarande dras med vissa skavanker från den öppna världens genre.

Vilda västern i norr
Året är 1603. Medan fastlandet enas under Tokugawa-shogunatet, är Ezo en laglös gränsmark. Här möter vi Atsu, en ”ronin” (herrelös samuraj) som drivs av personlig hämnd snarare än heder. Detta skifte sätter tonen direkt i första berättelsesekvensen: Ghost of Yōtei är råare och mer personligt än sin föregångare. Atsu är en protagonist med ett bredare känsloregister än den stoiske Jin, och hennes jakt på de sex laglösa medlemmarna i ”Yōtei Six” (”Yōteis Odjur”) känns som en klassisk westernfilm och inte helt oväntat – en Kurosawa-rulle. Det är lätt att tro att Ghost of Yōtei bara skulle vara mer av samma, men detta är engagerande, klassiskt berättande på hög nivå som dessutom putsar på ettans koncept inom flera delar.
Spelmekaniskt är grunden bekant – du rensar läger, följer rävar (eller liknande vägvisare) och uppgraderar din utrustning. Nyheten ligger i arsenalen. Det gamla ”Stance”-systemet har ersatts av ett system där specifika vapen kontrar specifika fiender. Att svinga en Kusarigama (kedjeskära) eller avfyra en luntlåspistol (Tanegashima) ger striderna en välbehövlig tyngd och variation som lite saknades sist.

En tudelad teknisk upplevelse: PS5 vs. PS5 Pro
Det är omöjligt att recensera Ghost of Yōtei utan att nämna den elefant som klivit in i rummet: hårdvaran. Spelet fungerar som kanske det första riktiga lackmustestet för PlayStation 5 Pro, och skillnaderna är märkbara.
På en standard PS5 börjar faktiskt de fem åren att kännas av. För att nå de eftertraktade 60 bilderna per sekund i ”Performance Mode” tvingas spelet sänka den interna upplösningen ända ner till 1080p. Spelet är fortfarande vackert, tack vare enastående grafik och art direction, men på en stor 4K-TV blir bilden märkbart mjukare och grynigare än vad vi vant oss vid från Sonys förstapartstitlar.

På PS5 Pro är upplevelsen en helt annan. Tack vare Sonys nya AI-uppskalning (PSSR) och Ray Tracing-kapacitet, kan du spela i 60fps med en bildkvalitet som ser ut som nästintill inbyggd 4K – och med strålspårning ovanpå det. Ljussättningen, särskilt hur ljus studsar mot snö och interiörer (Global Illumination), skapar en realism som basmodellen helt enkelt inte klarar av. Har du en Pro-konsol är detta spelet du ska visa upp för vännerna!
En levande värld med vissa tomrum
Hokkaido är en fantastisk skådeplats. Det snötäckta landskapet runt berget Yōtei är hisnande vackert och Sucker Punch har gjort ett gediget jobb med att inkludera Ainu-kulturen också.

Men den öppna världen lider tyvärr fortfarande – i alla fall stundtals – av ”checklista-syndromet”. Även om sidouppdragen är bättre skrivna än i föregångaren, finns det transportsträckor som känns tomma. Spelets tempo kan hacka, särskilt i mellanpartiet där friheten att jaga bossarna i valfri ordning ibland förtar den narrativa spänningen.
Slutsats: Köp eller avstå?
Om du älskade Ghost of Tsushima är detta såklart ett givet köp. Ghost of Yōtei förfinar receptet på nästan alla punkter och ger oss en story som är av bästa Hollywood-revenge-rulle-klass. Striderna är tyngre, världen vackrare och berättelsen mer engagerande. För dig som sitter på en vanlig PS5 är det fortfarande en fantastisk upplevelse, men var beredd på att grafiken inte är lika knivskarp som marknadsföringen visar. För PS5 Pro-ägare är detta dock ett måste, en sann referenstitel som kittlar fantasin i vad vi kan tänkas få härnäst.

Det är inte revolutionerande, men det är ett av de mest polerade och underhållande actionäventyren du kan köpa till din konsol just nu.
Playstation skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
This post is also available in English: Review: Ghost of Yōtei.
Så här sätter vi betyg på Senses
