Hem Film & TVBlu-ray Recension: Willy Wonka and the Chocolate Factory (UHD)

Recension: Willy Wonka and the Chocolate Factory (UHD)

Den brittiske författaren Roald Dahl fick sitt namn av sina norska föräldrar efter den berömde upptäcktsresanden Roald Amundsen. Dahl är känd för ett flertal böcker som sedermera blev till filmer såsom Häxorna (som filmades nyligen av Robert Zemeckis, med tveksamt resultat), Den Fantastiska Räven, Matilda och Kalle och Chokladfabriken. Jag minns fortfarande den tecknade Kalle och Chokladfabriken som gick på SVT 1983. Ernst Hugo Järegård var berättarrösten och fortfarande – snart 40 år senare – minns jag hur det vattnades i munnen när det berättades om alla godsaker som fanns i den magiska fabriken. Något år senare släpptes Willy Wonka and the Chocolate Factory på VHS (fast den är producerad redan 1971) och den blev snabbt en ny favoritfilm för mig. Gene Wilder spelar den mystiske och möjligen smått galne Willy Wonka till perfektion och miljöerna är precis så fantastiska som jag hade drömt om att få se. Den svajiga VHS-kopian byttes långt senare ut mot en bättre DVD och nu idag håller jag den splitternya Ultra HD 4K-utgåva i min hand. Dags att se hur tidens tand har behandlat favoritfilmen från förr.

Charlie Bucket (Peter Ostrum) är en fattig pojke, som lever tillsammans med sin mamma samt sina far- och morföräldrar. De har knappt råd att sätta mat på bordet och livet är allt annat än en dans på rosor. En dag får Charlie höra att chokladfabrikören Willy Wonka (Gene Wilder) har gömt fem stycken gyllene biljetter bland sina chokladkakor och den som hittar en blir inbjuden på en guidad tur i hans fabrik. Charlies liv kommer snart att förändras för evigt.

Flera av filmskaparna som gjorde Willy Wonka and the Chocolate Factory var ganska gröna i branschen och där de saknade erfarenhet vägde de upp med uppfinningsrikedom och finurlighet. Regissören Mel Stuart hade jobbat med dokumentärer innan och gav därmed filmen en mer autentisk feeling. I början av filmen får vi se hur världen påverkas av girighet i jakten på de gyllene biljetterna. Konstigt nog fungerar ändå det mer autentiska i skarp kontrast med sång- och dansnummer. Gene Wilder kan inte bli mer perfekt i huvudrollen, man vet aldrig vart man har honom från första bildrutan till sista. Roald Dahls böcker har ofta väldigt mörka undertoner och det har filmskaparna verkligen lyckats fånga i den här versionen – kontra den ganska usla remaken som Tim Burton regisserade…

Peter Ostrum (som spelar Charlie) gör här sin första och enda film. Idag är han veterinär och har aldrig haft något intresse att vara med i film igen, varken framför eller bakom kameran. Han dyker däremot upp på olika tillställningar och visar och pratar om filmen när han blir tillfrågad. Ostrum är en riktigt naturbegåvning och leder oss med säker hand genom händelserna i filmen.

Willy Wonka and the Chocolate Factory ser helt otrolig ut i Ultra HD. Det är nästan så att jag glömmer bort att filmen har ett halvt sekel på nacken. Färgerna och kontrasterna är av referenskvalitet. Under den psykedeliska båtresan i mitten av filmen är det extra tydligt hur bra och stadig bilden är. I mina gamla versioner blödde alltsamman ihop till en enda röra. Bilden har fått behålla en del gryn, vilket jag uppskattar för annars blir bilden för ren och känns konstgjord. Ljudet leveras i DTS-HD och 1971 när filmen släpptes så presenterades den i mono (en kanal), så det har skett en hel del i ljudbearbetningen. Ljudet är helt enkelt så bra som det kan bli med tanke på originalmaterialet.

Extramaterial finns det ganska gott om, bland annat en 30 minuter lång dokumentär, som tar upp flera intressanta bakom-kulisserna historier. Sen finns även ett kommentarspår med alla skådespelarna som spelade barnen. Det är riktigt kul att lyssna på när de har roligt tillsammans igen. Det enda som är synd är att det inte finns något nyproducerat material. Allt material är från DVD-utgåvan, som släpptes på 30-års-jubiléet 2001.

Sammanfattningsvis så blir detta ett solkart måste. Den här utgåvan är perfekt för alla stora som små som vill uppleva denna tidlösa klassiker för första gången och för alla oss som vill se vår favoritfilm igen, i så bra kvalitét som möjligt.