Hem MobilAndroid Recension: Whispers of a Machine

Recension: Whispers of a Machine

Nygjorda ”retro-spel” har verkligen vikt sin del av marknaden. Anledningen till detta kan jag tänka mig är att det dels är bra mycket billigare att utveckla ett spel som Whispers of a Machine, än att utveckla till exempel Observer – som också är ett indie-spel, men ett ”modernt” sådant. Grafiken i spelet blir inte lika viktig heller, då det är meningen att det skall se ut på ett visst sätt och storyn blir därmed fokus i spelupplevelsen.

Screenshot: Whispers of a Machine (MAC)

Whispers of a Machine är utvecklat av Clifftop Games och ges ut av Raw Fury, båda dessa företag är helsvenska. Det är riktigt kul och vad som är ännu roligare är att Whispers of a Machine är riktigt välgjort och roligt att spela, samtidigt som det är byggt av bara två personer! Retro-känslan är perfekt; jag fick rejäla flashbacks till då jag satt med Indiana Jones and the Fate of Atlantis (som för övrigt hade blivit en så sjuuuukt mycket bättre film än, i min mening, värdelösa Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal skull) Så redan ifrån introt och två minuter in i spelet så är jag hooked.

Screenshot: Whispers of a Machine (MAC)

Två mord har skett under kort tid och det blir startskottet för agenten Vera Englund att försöka finna mördaren. Till sin hjälp har hon sin nya och förbättrade kropp med augmentationer såsom superstyrka och möjligheten att känna av om någon ljuger. Snart visar det sig att mordfallen bara är toppen på isberget…

Screenshot: Whispers of a Machine (MAC)

Whispers of a Machine är bitvis väldigt svårt jag hade en hel del problem med att gå vidare till nästa sektion ganska tidigt i spelet. Det beskriver att ”du kan gå vidare nu, men du borde kolla mer i sovrummet.” Jag går tillbaka till sovrummet och testar allt på allt – det verkar inte finnas mycket där.  Jag går tillbaka ut och inser då att jag har missat en helt logisk grej i början av undersökningen av liket. Den här lilla detaljen låser upp allt. Det gäller verkligen att vara noggrann. Miljöerna är intressanta och röstskådespelarna är duktiga. Bra också att utvecklarna valt att inte ge dem svenska accenter, även fast spelet utspelar sig i framtidens Sverige. Det är en spännande historia vi får följa med på som styrs av de val vi gör.

Så hur funkar Whispers of a Machine på din telefon? Svaret är oförskämt bra! Jag har testat spelet både på iPhone 7 och på iPaden och även om det blir lite smått på telefonen så är spelkänslan total och kontrollerna är logiska och fungerande. iPaden har fördelen med sin större skärm men i övrigt är det samma upplevelse.

Screenshot: Whispers of a Machine (MAC)

Thimbleweed Park är ett annat exempel på ett riktigt bra retro-point-and-click och Whispers of a Machine når bitvis samma höjder i känsla av stil och retro-poäng. Jag ser verkligen fram emot framtida titlar från dessa två svenska spelutvecklare för Whispers of a Machine kan inte annat än rekommenderas varmt.