Hem Film & TVBlu-ray Recension: Us (UHD)

Recension: Us (UHD)

En familj på semester möter mordiska versioner av sig själva. Mycket mer behöver man inte skriva om handlingen – för där tar den slut. Det finns en twist i Us som du kan räkna ut direkt, men den karamellen suger filmskaparna på till sista sekvensen. Regissören, manusförfattaren och före detta skådespelaren Jordan Peele försöker sig på konststycket att följa upp succén han hade med Get Out, men det blir med varierande resultat kan jag meddela.

För där Get Out var en habilt gjord skräckfilm, med flera riktigt spännande scener som även i slutändan hade ett hyfsat logiskt slut, så saknar Us allt detta. Alltid duktiga Lupita Nyong’o gör vad hon kan med det här, ofta rejält urfåniga, manuset och klarar sig genom filmen bäst. Sen har vi Winston Duke som spelar hennes man. Jag kan förstå om tanken kanske var att han skulle spela en annan sorts karaktär än den han spelar i Black Panther, men yikes alltså: det behöver ju inte gå till överdrift! Det är som om han har blivit tvingad till att spela en svagare karaktär så att han överdriver det. När familjen möter sina onda versioner så är det till en början riktigt bra, för här finns en tight sekvens då de står rakt upp och ned på garageinfarten, som både är läskig och känns otäck. Sen är det över lika fort, för protagonisterna inser vilka de är så reagerar de som om det var helt normalt att antagonisterna ser ut som de själva gör. Winston Dukes karaktär erbjuder dem till och med pengar och sin älskade båt. När den onda versionen av Lupita Nyong’os karaktär öppnar munnen och börjar prata så försvinner all skräckkänsla och det hela blir istället (ofrivilligt?) komiskt.

Slutet på filmen och avslöjandet av hur allt hänger ihop vill jag inte spoila för er som verkligen vill se filmen, men kan avslöja att det är så urbota dumt att jag genuint blev irriterad. I Get Out så fanns det en subtil (och ibland inte så subtil) samhällskritik, men i Us är den så upptryckt i fejset på en så att det blir plågsamt.

ULTRA HD 4K-utgåvan av Us är dock väldigt bra och lyfter helhetsbetyget på filmen rejält. Svärtan och kantskärpan är perfekt och de mörka sekvenserna ser fantastiska ut. Ljudet i Dolby Atmos går inte heller av för hackor; välbalanserat och omslutande. Extramaterial består av en bortklippt scen och dokumentärer som faktiskt innehåller lite information om filminspelningen och inte enbart PR-trams.

Sammanfattningsvis så är jag rejält besviken på Us. Allt som Jordan Peele visade oss att han bemästrade i Get Out är som bortblåst och kvar är en film som är känns som den var en cool idé på pappret, men sen när den skulle skrivas om till att bli långfilm så vattnades det hela ur tills ingenting blev kvar. En stor besvikelse som film men det är fin UHD-utgåva. Så betyget blir ändå med nöd och näppe godkänt.