Hem SpelMac Recension: Unforeseen Incidents

Recension: Unforeseen Incidents

Unforseen Incidents börjar med vår avatar, Harper. Hans lilla stad står inför en stundande pandemi. Smittade människor hämtas av folk i skyddsdräkter och sen ses de aldrig till igen. Kommer han hinna lösa gåtan innan han själv smittas?

Tyska Unforeseen Incidents hade premiär redan 2018 och därmed säger man sig ha förutspått den stundande corona-pandemin med två hela år. Nu har spelet konverterats till konsol som i dagarna fick ny-release till Nintendo Switch. Grafiken är snyggt handritad och även om karaktärerna till en början kan kännas lite aviga så växer de på en väldigt snabbt. Det här är en spännande historia och varje ny plats är kul att undersöka. Alla du möter har inspelade röster. Spelet är från början gjort på tyska, men den engelska dubben är riktigt bra. Genren är klassiskt point-and-click och du har möjlighet att på ett enkelt sätt se exakt alla ställen som du kan klicka på.

Fast även om du vet var du kan klicka så känns det hela lite avigt. Du går med ena styrspaken och letar efter klickbara objekt med den andra. Här blir det tydligt att spelet är utvecklat för att använda mus och tangentbord. Det var både en och två gånger som jag gick till utgångar och väntade på att nästa plats skulle laddas in och jag inser att jag missat att klicka på den pyttelilla pilen, som låter mig gå ut…

Unforeseen Incidents har som sagt väldigt cool och annorlunda grafik, men animationerna håller inte riktigt måttet och spelet känns därmed lite ”enkelt” i sin utformning. Textstorlek och allt sådant anpassar sig inte beroende på om du är i dockat eller i bärbart läge så det kan ibland lite smått att se var du ska klicka och vad det står. Det är lite synd när man inte tänker på det i Switch-konverteringar.

Sammanfattningsvis kanske det låter som jag var missnöjd med Unforeseen Incidents, men det är jag verkligen inte. Här finns massor av underhållning till en förhållandevis liten peng. Storyn är välgjord och intressant och även om vissa uppgifter är rejält kluriga så går det alltid att komma vidare. Så jag rekommenderar Unforeseen Incidents för alla oss som gillar point and click-äventyr. Och för er som aldrig testat så är det inte en stor investering att göra sitt första besök i den underbara point and click-genren.

Application Systems Heidelberg skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver med konsumenter i fokus.