Hem Film & TVBlu-ray Recension: Top Gun – Maverick
Top Gun: Maverick UHD 4K recension Guld

Recension: Top Gun – Maverick

2020 förändrades hela världen på grund av covid-pandemin. Sjukdom, sorg och nedstängningar av arbetsplatser och allmänna samlingsytor, vars effekter vi känner av än idag där folk inte vill tillbaka till kontoren nästan tre år senare. Top Gun: Maverick färdigställdes också det året, det var uppföljaren på filmen från 1986 som cementerade Tom Cruise som en av världens största filmstjärnor och som aldrig skulle få en uppföljare, enligt honom själv. Såvida man inte kunde ”träffa en kula med en kula”.

Då den ursprunglige regissören, Tony Scott, tragiskt avslutade sitt liv 2012 så föll uppdraget denna gång på före detta reklamfilms-regissören Joseph Kosinski. Han och Cruise första samarbete, Oblivion, föll snabbt i glömska men nu skulle de skapa filmmagi med ett sant Mission: Impossible, vilket också gjordes möjligt genom Cruise nya regi/manus-parhäst Christopher McQuarrie (manus till The Usual Suspects, manus och regi till de tre senaste Mission: Impossible-filmerna).

Historien tar vid 34 år senare. Pete ”Maverick” Mitchell är testpilot för hemliga stridsflyg och trotsar Mach 10 när filmen öppnar. En butter general (Ed Harris) meddelar att han blivit återkallad till flygskolan – Top Gun – för att instruera morgondagens topp-piloter inför ett ”omöjligt uppdrag” de bara har veckor på sig att förbereda. På resan kommer han få träffa Bradley Bradshaw – Goose son (spelad av Miles Teller), den kaxige Hangman (Glen Powell) och återse gamla vänner och förlorade kärlekar (denna gång i skepnad av Jennifer Connelly, som åldrats mer i takt med Cruise än Kelly McGillis från ettan).

Top Gun: Maverick är typen av film som hemmabio uppfanns för. Det är fart, fläkt och otrolig bild och ljud. Transfern i denna Ultra HD är i det närmaste fläckfri. Maverick är filmad på digitala IMAX-kameror i 6K och får därför en native 4K-transfer här. Bilden är knivskarp från första bildrutan och Dolby Vision HDR:en ger oss såväl vibrerande färger som fantastiska ljuseffekter (se slutsekvensen till exempel). Aspect ration växlar mellan anamorfisk 2.39:1 till IMAX (1.90:1). Det här kan vara 2022 års bästa bildupplevelse.

Precis som bilden så är även ljudet i absolut referensklass. Dolby Atmos-spåret dundrar på i luftstriderna, finstämd musik lyfter de dramatiska scenerna där det behövs. Dialogen är kristallklart återgiven och balansen i scener som exempelvis den i baren är välbalanserade och välmixade. Basen förtjänar en eloge – du som har en tillräckligt kraftfull subwoofer kan njuta muller som ger byxfladder ända ned till 10 hertz. Det känns tråkigt att upprepa sig men kan detta även vara 2022 års bästa ljudmix?

På extramaterials-fronten blir vi tyvärr inte lika imponerade. Vi saknar 50 minuters-dokumentären ”A master-class with Tom Cruise” (inspelad i Cannes 2022), som finns på den amerikanska utgåvan. Istället får vi några korta featurettes som gränsar till promo-videos och två musikvideor som bara kommer att glädja fans på One Direction. UHD 4K är utgåvor för samlare, så snälla distributörer se till att inte falla i fällan att devalvera dessa genom att snåla in på sånt som skulle gör utgåvorna mer värdefulla för äkta filmfanatiker.

Top Gun: Maverick är en filmisk bedrift. Inte bara för sitt fenomenala underhållningsvärde, utan också för Tom Cruise (oavsett vad man tycker om honom) bär filmen tryggt som huvudroll och producent. 2020 såg biograferna ut att nå sitt slut och stora filmstudior tävlade om att så snabbt som möjligt prångla ut sina prestige-filmer på streaming istället. Tom Cruise, i egenskap av producent, vägrade och valde istället att med näbbar och klor ta fighten med Paramount om att Maverick var tvungen att först visas på bio, oavsett när det skulle bli (två år senare i praktiken). Och det var ett genidrag. Precis som No Time to Die fick öppna upp biograferna igen på riktigt hösten 2021 så har Top Gun: Maverick nästan på egen hand återupplivat biografupplevelsen i hela världen. Med över en miljard dollar i intäkter så blev den med råge 2022 års absolut största film.

Sammantaget – Top Gun: Maverick är en i det närmaste perfekt film i en snudd på fulländad Ultra HD-utgåva. Du behöver denna i din filmsamling.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.