Hem LjudHörlurar Test: Steelseries Arctis Prime

Test: Steelseries Arctis Prime

I slutet av förra veckan recenserade jag Prime+, en gamingmus från Steelseries och nu är det dags att kolla in headsetet som är utvecklat till Prime-familjen. Arctis Prime är trådade gaming-hörlurar som är speciellt utvecklade för E-sport men som i min mening saknar en viktig komponent. Mer om det strax.

När jag plockar hörlurarna ur lådan så blir jag som vanligt imponerad av den fina kvalitén. Lurarna är snygga i färgen och har en läcker, matt finish. De känns lätta och när jag sätter dem på huvudet är de riktigt bekväma. Om ni, som jag, har ett väldigt stort huvud så går lurarna lätt att anpassa med en smidig kardborreband-lösning. Det här ger helt steglös passform, vilket är ett plus.

Arctis Prime - Steelseries - foto: senses.se - närbild kardborreband.

Jag börjar med att testa med lite musik och kopplar in dem i telefonen. Favorittest-låten för mig är Heart upon my Sleeve med Avicii då den låten innehåller allt man kan önska. Den har lugna partier, hårda partier och även text. I de lugna partierna (i början av låten) så hörs det direkt att lurarna andas kvalitét; ljudet är kristallklart och rent. Sen kommer vi in en bit till och basen kickar in. Här hade jag faktiskt sett att basen kunde vara något kraftfullare, för i ett par lurar i den här storleken så kan det knappast vara svårt att montera in ett större (och piggare?) baselement.

Arctis Prime - Steelseries - foto: senses.se - närbild mick.

Nästa steg blir att ringa en vän. Jag drar ut micken. som sitter infälld smidigt i den vänstra kåpan och kontrollerar att den är på. Nu syns inte det någonstans när du har lurarna på dig, men det går lätt att känna om on/off knappen är intryckt eller ej. Min röst hörs tydligt och bra i andra änden och då micken går att vrida och styra precis som man vill så går det alltid att få bra ljud från din röst. Väldigt praktiskt.

Arctis Prime - Steelseries - foto: senses.se - närbild reglage.

Nästa test är att köra lite online-spel och det är ju detta som Arctis Prime är utvecklade för. Du har en volymknapp som är lätt att nå bak på lurarna, där du kan höja och sänka spelljudet men det finns inget kontroll för chatmixer. Detta känns extremt konstigt då dessa lurar är gjorda och lanseras just för och med E-sport-profil? Detta tycker jag är väldigt synd på ett par annars så habilt konstruerade hörlurar.

Steelseries mjukvara är som alltid on-point och amazing och du kan ställa in allting för att få din gaming-upplevelse så bra som möjligt. Arctis Prime funkar direkt till PC, Mac, Xbox, Playstation, Nintendo och till din telefon (Android och iOS), utan några som helst problem.

Sammanfattningsvis så blir Arctis Prime från Steelseries helt klart värda en varm rekommendation och i sin prisklass och utförande är de verkligen ett kap. Det är bara en del småsaker som drar ned betyget från ett måste.