Hem SpelPC Recension: Star Wars – Battlefront

Recension: Star Wars – Battlefront

Svenskutvecklade Star Wars: Battlefront skulle kunnat vara det bästa Star Wars-spelet någonsin – om inte…

star-wars-battlefront-hoth-at-t

Det lär inte komma som någon chock för något, men året – och framförallt julen – 2015 är väldigt mycket Star Wars. Den stora nyheten är att vi får se första delen i den nya filmtrilogin – Star Wars Episode VII: The Force Awakens, som tar vid där sexan slutade och har premiär i Sverige 16:e december (tveksamt om du kan få tag på en biljett innan nyår i storstäderna). I samband med det får vi såklart en drös med leksaker, merchandise och tie-ins inte minst spelmässigt, bland annat tredje delen i Disney (som numera äger Star Wars) Infinity och ett grymt påkostat actionspel från EA, utvecklat av svenska DICE. Star Wars: Battlefront är egentligen också det tredje Battlefront-spelet i Star Wars-miljö samt ett ambitiöst och tekniskt imponerande verk. Men allt är tyvärr inte frid och fröjd i galaxen långt, långt borta.

Det är lika bra att tala om elefanten i rummet – Star Wars: Battlefront är ett multiplayerspel, eller – om du så önskar – ett spel fokuserat på battles och stora strider på givna banor och miljöer. Det är de goda rebellerna mot det onda imperiet, där vi får spela båda sidor och utkämpa strider på bland annat isplaneten Hoth (från femman), månen Endor (sexan) och lavaplaneten Sullust (som bara nämns i ursprungstrilogin). Senare kommer även Jakku, som introduceras som gratis DLC den 8:e december och alltså är en planet som har med nya filmen att göra. Och framöver kan de som köper det ganska dyra Season Passet njuta fler banor. Men när vi säger att Star Wars: Battlefront är ett multiplayerspel så menar vi också att det i realiteten endast är ett multiplayerspel – något riktigt solo eller storyläge finns alltså inte, utan det är strider på begränsade ytor, mot riktiga spelare eller mot AI:n i din konsol/dator som gäller. Och det lär inte vara en nyheter som gör alla gamers glada.

Star Wars: Battlefront är oerhört snyggt.

För er som inte spelade den öppna betan för någon månad sedan, så kan vi meddela att Star Wars: Battlefront är snyggt. Hiskeligt snyggt. Det är utan tvekan det snyggaste och mest filmiska Star Wars-spelet någonsin. Nu har en PC-patch också börjat cirkulera som lägger på en slags dokumentärfilter och gör grafiken i det närmaste fotorealistisk (denna patch är dock ej officiell framtagen av EA). DICE har gått in för varenda liten detalj och imponeras man inte av den fantastiska texturen och detaljnivån på miljöerna, såsom stenarna kring Tatooine, så knockas man av snö- och regneffekterna på Hoth respektive Endor samt den otroligt återskapade ljuseffekterna, såväl i ljussablar som himlakroppar. Man kan också spela i ”Hero”-mode och får då tillgång till sex hjältar ifrån ursprungstrilogin – tre rebeller (Luke, Han-Solo, Leia) och tre från den mörka sidan (Darth Vader, Kejsare Palpatine, Boba Fet). I början går man bara omkring i spelet och fånler åt hur nära känslan av att spela filmerna det är! Upplösningen är som vanligt lite högre på PS4-versionen, om än inte riktigt Full HD (1600×900) och något lägre (1280×720) på Xbox One, vilket i praktiken gör det till ett 720p-spel. Du som sitter på en vältrimmad PC kan njuta 1440p-upplösning och ännu läckrare grafiska detaljer och effekter, men PS4-versionen känns ändå som en riktigt snygg och väl genomförd port. Frame rate (bilduppdateringen) hålls till snygga 60 fps nästan genomgående, men halveras när man spelar split-screen, då upplösningen istället höjs till 1080p, något som hjälper mycket i och med det begränsade synfältet för att kunna urskilja detaljer (fiender) bättre. DICE har gjort ett gediget arbete med alla format och lite beroende på om du är avancerad PC-spelare eller ej, så är vårt personliga val PS4, men skulle absolut inte avråda från Xbox One-versionen, som trots lägre upplösning ändå ser riktigt bra ut.

Ljudet gör heller ingen besviken. Här återfinns i princip alla klassiska musikstycken, såsom den ikoniska ”Imperial March” och i princip varenda ljudeffekt från filmerna – från TIE Fighternas skriande sus, till lasersvärdens darrande swoosh, blandat med subtila men oerhört coola toucher såsom snögnisslet under ens fötter när man springer fram på Hoth. Ljudmixen får väl godkänt, illusionen av omsvepande surround och fullskaligt krig etableras snyggt, men försöker man lyssna sig till positioner som fiendeelden kommer ifrån, så blir man mest förvirrad – så exakt är det alltså inte, utan korpgluggarna är bästa verktyg för att se var de färggranna laserstrålarna skjuts ut ifrån. Kontrollerna känns bra och responsiva, mycket tack vare den silkeslena bilduppdateringen, men vi älskar inte dog-fight-läget (där man styr en flygfarkost) som känns lite klumpigt och kontra-intuitivt med sin styrning på höger spak, istället för vänster (detta kan ändras). Det känns att Star Wars: Battlefront tweakats för att passa en bred publik, siktandet och skjutandet är relativt lätt och förlåtande och du behöver inte vara super-erfaren prickskytt för att ändå få in en massa spektakulära kills, så länge du siktar någorlunda rätt.

Känslan när man stöter på Darth Vader. DEN känslan...

Känslan när man stöter på Darth Vader. DEN känslan…

Det är svårt att till en början inte förföras av spelupplevelsen som är Star Wars: Battlefront. Det märks att det är gjort av Star Wars-fans som kan sina filmer och den tekniska biten är överlag sjukt imponerande. Man kan spela klassiska situationer, som att köra speeder-bike vinande genom skogen på Endor, skjuta ned TIE Fighters med ens X-Wing och lära sig besegra horder av fiender som en av spelets hjältar – vi överraskades positivt när vi märkte att den något långa installationen bars upp av att vi fick spela en omgång survival med Darth Vader på Hoth. Men när det initiala fanboy-ruset lagt sig och vi fått plocka upp våra hakor från golvet, så infinner sig snart en viss upprepning och tristess i upplägget… Star Wars: Battlefront är som en riktigt bra, men snuttifierad, film. Det har bitar som är svinkul, men ingen helhet att hålla ihop det med. Stora strider, hjältar och klassiska spelsekvenser av ikoniska filmögonblick i all ära – men i sanningens namn så känns Star Wars: Battlefront lite ofärdig. Nästan inkomplett. Är du en rabiat älskare av multiplayer och dessutom Star Wars-fan, så är detta något du borde sitta och spela just nu istället för att läsa denna recension. Spring och köp! Men om du är som många av oss i redaktionen – och säkert många gamers därute, som uppskattar multiplayer men behöver en story- och ett riktigt sololäge för att inte tappa intresset, så är risken överhängande att du kommer att finna varaktigheten i Star Wars: Battlefront-upplevelsen underbart intensiv, men för begränsad. Och det är så enormt synd, eftersom det inte finns ett bättre och rikare universum med egen mytologi än just Star Wars.

DICE har bevisat att man är tekniska mästare och lätt skulle kunna hantera en fullskalig upplevelse kring varumärket Star Wars. Låt oss nu får spela dess historier också! Med DICE cinematiska spelupplägg, tekniska nivå och uppenbara förkärlek till förlagorna så kan det inte bli annat än briljant. Nu blir Star Wars: Battlefront istället mest som en läcker förrätt – riktigt gott en liten stund, men vi är hungriga på mer. Mycket mer.