Hem SpelPlaystation 5 / PS5 Recension: Ratchet & Clank – Rift Apart (PS5)
ratchet & clank rift apart ps5 recension senses Guld

Recension: Ratchet & Clank – Rift Apart (PS5)

Det är svårt att bara välja en enda plattformshjälte, eller ett enda plattformsspel, som det bästa genom tiderna – men Insomniac Games Ratchet & Clank-serie tillhör absolut topp-tre genom alla tider. I snart 20 år har det charmiga radarparet underhållit oss gamers med galen humor, plattforms-perfektion och otroligt feta vapen. 15 tidigare spel (med något skiftande kvalitet på spin-off:erna) har passerat revy och senast 2016 fick serien en slags ”reboot” och släpptes till PS4 som Ratchet & Clank (2016). Då blev det snudd på toppbetyg och idag, med den silkeslena 4K 60fps-patchen till PS5 så är det inte direkt ett sämre spel. Men sen har väntan varit lång. Fem år nästan. Ratchet & Clank: Rift Apart utannonserades tidigt som flaggskeppstitel till Playstation 5 (exklusivt) och sen dess har vi längtat. Nu är det här – och hur bra är det? Läs vidare får du reda på svaret om du ska kasta dig på förbokningsknappen.

Ratchet & Clank: Rift Apart PS5 Ratchet

Storyn kan man säga är en uppföljare på både Into the Nexus och Future-serien. Våra huvudprotagonister – lombaxen Ratchet och roboten Clank – ska hyllas av Captain Qwark och kompani, men festen kommer snabbt av sig då de ställs emot sin gamla nemesis, den maktgalna roboten Doctor Nefarious. Clank tänkte överraska Ratchet med en Dimensionator, en mackapär som ska låta Ratchet resa mellan dimensioner och hitta andra lombaxer (sin familj). Men då Nefarius istället sätter klorna i den, så ställer han till med kaos i alla dimensioner, vilket tvingar våra hjältar att ge sig ut på en sann, intergalaktisk men också inter-dimensionär resa, som verkligen blir ett spektakulärt skyltfönster för Playstation 5s potential (mer om tekniken nedan). På resan möter de den kvinnliga lombaxen Rivet, som blir en stor del av storyn och som vi spelare får gott om tid att dela äventyret med. På vägen måste hjältarna tillsammans stoppa Nefarious planer (i denna dimensionen och den alternativa…) samtidigt som vi, i vanligt ordning, får ha riktigt kul med feta och galna massförstörelse (massförströelse?) vapen deluxe!

Ratchet & Clank: Rift Apart PS5 Vapen

Du som spelat tidigare Ratchet & Clank-spel kommer verkligen att känna igen dig här. Insomniac behåller i mångt och mycket det vinnande konceptet och ger oss ett chosefritt, roligt, fartfyllt och grymt underhållande spel – som inte tar sig självt på stort allvar och dessutom blir en audio-visuell smällkaramell. Vad som är nytt – förutom de två protagonisterna vi växlar emellan – är det mycket varierande tempot. Det verkligen pendlar mellan klassisk plattforms-utforskande med action, till plattan-i-mattan; redan första intro-banan (som ska fungera som en slags tutorial) känns som en lättare version av en slutstrid, med explosioner, hoppande, railing, skjutande, mer hoppande och blixtsnabb exponering av story. Det lugnar ned sig sen och vi får banor som är mer fokus på utforskandet vi älskar i Ratchet & Clank, men här blir istället kartan lite rörig och svår att följa och man får nästan förlita sig ens visuella lokalsinne (det finns även en quest-pointer som leder dig rätt, om du vill).

Insomniac Games är mästare på Playstation-hårdvaran. De är, sen något år tillbaka, även en av Playstations egna studior. Arbetet de påbörjade med suveräna Spider-Man och förbättringarna de fick på PS5, är i allra högst grad närvarande här också. Ratchet & Clank: Rift Apart har tre grafiklägen – Fidelity, med fokus på 4K, ray tracing och låsta 30fps. Performance RT behåller raytracing, men offrar en del upplösning för att sikta på att hålla 60fps och slutligen Performance, som helt offrar strålspårningen och ytterligare skalar ned upplösningen för att garanterar stabila 60fps. Likt Spider-Man på PS5 så tyckte vi Performance RT-läget är det bästa av båda världar. I rörelse så märker man ändå sällan av upplösning på samma sätt som man verkligen tänker på och känner av bilduppdatering. Skillnaden mellan 30 och 60fps är påtaglig och ett så action-packat-spel som Rift Apart vinner verkligen på bättre respons, då du knappast kommer att ha tid att stirra på alla detaljer i fullt krig.

Ratchet & Clank: Rift Apart PS5 Flyga på drake

Insomniac har alltid varit bra på att hålla nere laddningstider och med PS5 sa de tidigt att maskinens toksnabba, interna SSD skulle ge sömlös laddning mellan både banor, såväl som dimensioner. Det är snyggt och imponerade hur man använder sig av tekniker då karaktärerna tar sig genom ”rifts” till andra platser och dimensioner (till synes sömlöst), även om det också driver på ett galet tempo tidvis. Vilket är rätt synd ibland, för man vill ju verkligen hinna titta och njuta av alla vackra skapelser som Insomniacs team jobbat så hårt att ge liv åt.

Eftersom Ratchet & Clank: Rift Apart får en day 1-patch vid release, avvaktar vi med djupare analys av grafiken och prestandan tills spelet är helt i det skick det ska upplevas. Historiskt har Insomniac varit grymma på att leverera det dom lovar och ständigt förbättra sin teknik och redan här såg vi stor förbättring i grafik och prestanda mot vad vi sett i demo-videor tidigare.

Ratchet & Clank: Rift Apart PS5 Rivet hoverboots

Ljudet bör också nämnas, här bjuds vi på en fartfylld mix av smäktande filmmusik, härliga ljudeffekter och förstklassigt röstskådespeleri (både i engelska originalversionen och den svenska dubben, som du når genom att ställa om språket på din PS5-maskin i inställningarna). Har du hörlurar inkopplade så kan du ta del av Sonys 3D-ljud och summa summarum så är detta ett spel som länge känts som en spelbar film, mycket tack vare det skyhöga produktionsvärdet i grafik och ljud, men även det filmiska berättandet och presentationen, hur man jobbar med kameran och att gå in och ut mellan spelet och de animerade story-sekvenserna.

Givetvis stöds också haptiska feedbacken i DualSense (tryck olika hårt för olika effekt), avancerad rumbling samt dynamisk ljud ur den inbyggda högtalaren, som reagerar på händelser.

Ratchet & Clank: Rift Apart PS5 Rivet boss fight

Det har varit en lång väntan, men Insomniac Games gör oss – återigen – inte besvikna. Ratchet & Clank: Rift Apart är ett underbart spel, som förvaltar seriens allra bästa DNA troget och tillför lite nytt i form av kvinnlig med-protagonist och nya pussel-inslag. Det är också en uppvisning för Playstation 5, ett showroom för maskinen och vad den kan prestera. Vi kan bara ana vad som väntar om några år när vi får PS5-exklusiva spel som haft mer tid med hårdvaran. Det är på målsnöret till en fullpoängare, inte riktigt lika välbalanserat i tempo och bandesign som rebooten från 2016, men ändå en helt självklart spel i samlingen för alla som älskar plattform spel i allmänhet och Ratchet & Clank i synnerhet.

Låt det nu inte ta fem år till nästa återseende….