Hem Teknik / PrylarKomponenter och tillbehör Recension: PowerA Enhanced Wired Controller
PowerA Enhanced Wired Controller test senses Guld

Recension: PowerA Enhanced Wired Controller

av Cenny Bjurvén

Då var man här igen, vid testriggen, och den här gången har jag fått förtroendet att testa en pinfärsk ny produkt; PowerAs senaste Xbox-handkontroller för Xbox One och Series X/S, officiellt licenserad av Microsoft. Förpackningen är stilren, utan en massa kladd, vilket gör att kontrollen direkt hamnar i fokus när jag tog upp den. Förutom det så har förpackningen en ”make shift”-dörr, som man kan vika undan för att se den visuellt fantastiska kontrollen genom den transparenta plasten bakom. Jag har fick tillfället att testa utgåvorna Metallic Red Camo och Metallic Ice.

PowerA Enhanched Wired Controller metallic ice senses
Metallic Ice. Foto: senses.se

Det första som ni skeptiker troligtvis tänker nu är ”vem köper en trådad handkontroll 2021?!” – och den frågan är helt berättigad att ställa i detta sammanhang. Men faktumet är att den här kontrollen är helt fantastisk och den trådade anslutningen har ett äss i rockärmen. Själva handkontrollen ligger skönt i händerna, det finns två programmerbara knappar på baksidan som man lätt kommer åt, volymkontroll för headset med 3,5 mm-sladd så att man lätt kan höja eller sänka direkt på kontrollen – genialt! Detta är en gedigen kontroll, med känslan av att man är en professionell e-sportare, och vet du vad…den är inte jättedyr heller (35 dollar via PowerAs hemsida, vilket i Sverige med skatter torde bli 350-399 kr).

PowerA Enhanched Wired Controller metallic red camo senses

Jag – som spelat väldig mycket online i mina dagar (och uppskattar det fortfarande med jämna mellanrum) – anser att detta kan vara en av de absolut bästa handkontrollerna jag testat. Om du spelar mycket FPS-spel så är de två programmerbara knapparna perfekta för att byta vapen snabbare, ladda om eller utföra skill checks. Men vänta, vi har inte kommit till det bästa än! Eftersom detta är en trådbunden kontroll så får man fördelen att man slipper alla fördröjningar som trådlös anslutning ger – absolut ingen ”input-delay” kort och gott. I praktiken innebär detta att när du trycker på en knapp så har du ingen fördröjning från det att du trycker till att konsolen/spelet reagerar, det sker ögonblickligen. När jag spelar online så känner i alla fall jag att det är en ganska vital del i själva spelupplevelsen och chanserna att ro hem vinster.

PowerA Enhanched Wired Controller baksida med knappar senses

PowerA Enhanced Wired Controller tror jag kommer göra en väldig stor skillnad när det kommer till mitt online-spelande framöver. Det enda som jag kunde komma fram till att jag inte var jätteförtjust över var att LT- & RT-trigger-knapparna känns något ”plastiga” och ger inte samma motstånd som originalkontrollen – men det är ingenting som stör på ett sånt sätt att det förstör spelupplevelsen.

Följaktligen vill jag å det varmaste rekommendera denna kontroll till den gamers som vill ha något snyggt, prisvärt och mycket vasst för Xbox-spelande.

PowerA Enhanched Wired Controller metallic ice Xbox senses

Fotnot: Enhanced Wired Controller kommer att säljas i cirka 20 olika färger via PowerAs hemsida. Datum för säljstart i Sverige och exakt, svenskt pris är vid detta testa publicering inte helt fastställt.