Hem SpelPC Recension: Minecraft Legends
Minecraft Legends recension

Recension: Minecraft Legends

av Liam Sköld

Minecraft är ett spel som har överlevt i över 10 år nu på den konkurrensutsatta spelmarknaden. Och förståeligt nog så vill ägaren Microsoft utvidga sitt speluniversum eller skapa spel som tillhör andra genrer. De har redan gjort ett “Survival”-spel som heter Minecraft och så har de släppt ett riktigt schysst “Dungeon Crawler”.spel, nämligen Minecraft Dungeons. Men nu så villl Mojang doppa sina tår i strategi-marknaden. Och sen 2018 så har de programmerat på spelet Minecraft Legends, som släpps den 18:e april 2023 och som jag fått testa sista veckorna.

Jag tänkte ta ansvaret för Minecraft Legends-recensionen eftersom att jag är en stor fan av Minecraft och Minecraft Dungeons. Så ett nytt Minecraft skulle vara roligt, tänkte jag. Fast NEJ, detta spel är roligt i 10 minuter och sen blir det bara irriterande. Det är ett spel där man gör samma sak om och om och om igen. Det är inte heller så att man har en fri vilja som i Minecraft. Detta på grund av att i Minecraft Legends så finns det nästan ingenting att göra förutom att fortsätta med dina mål eller att utforska. Det är det nästan enda som finns.

Grundmekaniken i Minecraft Legends består av att man befaller en armé av olika typer av golems och att man sen använder sin armé för att antingen skydda byar eller att attackera och förstöra utposter som är befolkade av pigliner (helst ska man göra man båda). Fast striderna är likadana varje gång. Det går till så här: befall alla trupper till pigliner eller piglin-torn, vänta… upprepa. Det är inte roligt. Fast för att kunna skydda byarna och bygga golems så behöver man ha resurser. Man skaffar resurser genom att befalla några små “allies” att bryta sten och järn, kanske också hugga trä.

Jag vet att jag har nu varit väldigt hård mot Minecraft Legends och alla dess sämre kvaliteter. På plussidan ska jag säga att det har ett av de bästa stridssystemen jag någonsin har kört med. Lite mer detaljerat kan jag säga att det är väldigt enkelt att dela golems in i grupper och befalla dem att attackera på olika ställen. Däremot är detta nog också det enda som är bra med spelet, i min åsikt.

Min sammanfattning om detta spel är att Mojang var nog för ambitiösa med Minecraft Legends. Och att det definitivt inte är för någon som inte älskar realtidsstrategi-spel. Däremot, om du kanske tycker om spel som Command & Conquer så tror jag nog att du kanske kommer att gilla Minecraft Legends också.

Microsoft skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.