Hem SpelSwitch Recension: Loud

Recension: Loud

Vår avatar heter Astrid och hon är en helt vanlig tonåring med en dröm. Vi får följa hennes karriär från att spela luftgitarr i sitt sovrum, till sitt första gig och vidare mot målet att bli rockstjärna. Mellan låtarna utspelas en ganska fin story om hopp och längtan, men även om motgångar och krossade drömmar. Under resans gång går det att låsa upp nya gitarrer och kläder till Astrid så att hon kan klä sig inför sitt stora genombrott.

Loud bygger på samma princip som Guitar Hero och Boom Boom Rocket: det gäller att trycka på rätt knapp i tid med musiken. Låter kanske enkelt men det är allt annat än det. Loud är uppbyggt så att stjärnor rullar in från sex olika håll och du har tre knappar på vardera sida om handkontrollen att hålla reda på. Spelet hjälper dig lite på traven att lysa upp vägen för den stjärnan som är närmast att trycka på, men det är en klen hjälp när allt sker samtidigt…

Jag började på enklaste nivån och till en början är det ganska lätt – men det blir väldigt snabbt svårare. Varje låt går att spela om hur många gånger som helst. Så jag gav mig på att spela om alla låtar före den låten jag körde fast på och vips så kom jag vidare. Viktigast är verkligen att hitta rytmen; tappar du den och kommer i otakt så är det inte helt lätt att komma tillbaka in i rytm igen.

Jag gillar verkligen såna här typer av spel och Loud är både roligt utmanande så bara-en-gång-till-faktorn är skyhög. Det gör verkligen inte saken sämre att spelet fungerar perfekt på den inbyggda Switch-skärmen, så du kan bära det med dig det vart du vill.

Tyvärr finns det smolk i bägaren och största problemet med Loud är – paradoxalt nog – musiken. Den känns väldigt billig och ”free to use”. Det är mest generiska ”rock”-riff, som känns mycket billigare än resten av spelet. Sen är faktisk Astrid herself ett problem: när det går bra brister hon av glädje och missar du så frustar hon av irritation. Det blir snabbt väldigt enerverande och ofrivilligt humoristisk, då det är ganska dumt rent ut sagt att låta så under en spelning.

Sammanfattningsvis så vill jag rekommendera Loud för det här mycket spel för en liten slant. Det är 14 låtar att klara sig igenom och varje låt har tre svårighetsgrader, det blir många timmars underhållning för samma summa som en lunch. Så hjälp Astrid följa sin dröm!

Qubic Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.