Hem SpelPC Recension: The LEGO Movie 2 Videogame

Recension: The LEGO Movie 2 Videogame

Att jag är Senses-redaktionens LEGO-fan nummer ett är ingen hemlighet, med tanke på att nästan alla av de senaste LEGO-relaterade-titlarna är recenserade utav mig. Så efter att jag såg LEGO-filmen 2 så var det en no brainer att jag även skulle recensera The LEGO Movie 2 videogame när det hade release (och det råkade det ha precis i samband med filmens premiär – sånt sammanträffande!). Storyn i spelet följer filmen mer eller mindre slaviskt, så om ni inte vill få den spolierad så rekommenderar jag att ni ser filmen innan ni spelar spelet.

Det är kutym att LEGO-spelen har ett finurligt intro som visar spelet och logotyperna för spelutvecklarna samt distributörerna. Samma sak i The LEGO Movie 2 Videogame också. Animationen kändes ok men grafiken var väldigt platt och enkel. Det saknades en hel del texturer och detaljer i upplevelsen kände jag och tänkte: ”det blir nog bättre…” Men det blev det inte.

Screenshot: The LEGO movie 2 video game (NINTENDO SWITCH)
Saknar en hel del detaljer..

The The LEGO Movie 2 Videogame har bland den tråkigaste och enklaste look jag har sett i ett stort AAA-spel. En kollega på redaktionen utbrast ”Det ser ju ut som ett mobilspel för fem år sedan!” och han har rätt. Det här ser verkligen inte bra ut. Jag testade först spelet på Nintendo Switch och tänkte att det kanske är så att spelet är så stort och avancerat så att det har ned-graderats grafikmässigt för att fungera på Switchen? Så jag testade spelet på redaktionens Xbox One X och till min fasa så ser spelet lika nedrans tråkigt ut, även på världens idag kraftfullaste konsol. En stor del av upplevelsen på de nyare LEGO-spelen är ju just hur snygga och coola de faktiskt blivit; så när det här platta, livlösa spelet dyker upp så blir jag rent ut sagt besviken.

Lade ner fem minuter på att fixa lite med bilden för att visa vad jag menar med att även om det är enfärgad bakgrund så går det att ljussätta intressant.

Det finns en sak som skiljer The LEGO Movie 2 Videogame åt från de andra LEGO-spelen som jag recenserat och det är att allt i spelet är byggt av legobitar. Det finns inga verkliga ytor alls, som i till exempel DC LEGO Super Villians eller i LEGO Ninjago Movie Videogame. Fast det betyder inte att spelskaparna inte behöver ljussätta spelet snyggt och intressant. För att ytterligare hacka på den daterade grafiken så är det fruktansvärt tomt i bild. Se nedan på hur man har löst att slippa ha någon som helst info i bild med hjälp av dimma.

Screenshot: The LEGO movie 2 video game (XBOX ONE X)
Här var det tomt…

Så här löste spelskaparna grafik på 90-talet, då prestandan var så knapp på konsoler och datorer och de inte orkade att visa upp all grafik på en gång. Detta är inget problem längre, med dagens kraftfulla muskedunder.  Se även en jämförelse mellan det första och andra spelet i nedan och tänk på att det är fem år mellan dessa spel. Jag vet inte vad ni säger, men jag tycker första spelet ser bättre ut.

När jag väl har kommit förbi den första chocken över hur tråkigt allt är presenterat så kommer jag in lite mer i spelet. Blir först väldigt imponerad över att de har valt att inte använda filmklipp från LEGO-filmen 2 som mellansekvenser utan spelskaparna har animerat nya scener. Jag var imponerad ända tills sekvensen då Batman och gänget blir kidnappade. I filmen blir även Wildstyle kidnappad i samma veva, men så är inte fallet i spelet då det hela tiden behöver två karaktärer. Så med andra ord förstod jag plötsligt varför de har gjort egna mellansekvenser – för det går helt enkelt inte att använda dem från filmen, då Wildstyle är en spelbar figur och behövs vid Emmets sida under spelets gång.

Se hur lågupplösta texturerna är i rustningen.

Detta börjar nästan låta som en rejäl sågning, men det finns ljus i tunneln. Då LEGO-filmerna ett och två bygger på skapandets kraft så har spelskaparna tagit vara på det i The LEGO Movie 2 Videogame. Istället för att du slår sönder objekt när du ska vidare och istället bygger det som spelet förvalt, så har du nu möjligheten att lära dig bygga olika saker. Du kan dels hitta ritningar eller helt enkelt scanna av olika föremål, som du sedan kan bygga. Det resulterar i att det blir lite mer tankeverksamhet och roligare att lösa de olika utmaningarna du ställs inför. Jag gillar den här spelmekaniken och det blir lite annorlunda mot det vanliga krossa, krossa, bygga, bygga stuket som hittills dominerat.

Sammanfattningsvis så känns tyvärr ändå The LEGO Movie 2 Videogame som en framstressad deadline-produkt och det fanns faktiskt ett par tre buggar både i Nintendo Switch-versionen och i Xbox One-versionen som  jag råkade ut för. Inga stora grejer men lådor och annat som blinkar bort och försvinner istället för att animeras. Det känns även som att det saknas ljudeffekter och så låter det inte som om de har fått med original-skådespelarna från LEGO filmen 2 att göra rösterna. Kanske inte hela världen, men det får spelet att kännas billigt när man gjort det så bra innan.

Så jag blir totalt sett faktiskt ganska besviken på The LEGO Movie 2 Videogame. Jag är van vid en högre standard på dessa spel; trots det finns det ändå tillräckligt mycket roligt att göra så spelet verkligen inte en total katastrof – men ack så långt ifrån, till exempel, DC LEGO Super Villians perfektion. Köp det istället, detta får bli endast för hardcore-fansen.