Hem SpelPC Recension: LEGO DC Super Villains

Recension: LEGO DC Super Villains

Som jag skrev när jag recenserade LEGO Incredibles för en tid sedan så har jag alltid älskat LEGO. Så när Lego-spel kommer i min väg så kastar jag mig över dem med iver. Jag har ett stort antal och kommer att samla på mig så många det bara går. Och nu har jag fått äran att spela det absolut bästa LEGO-spelet hittills och problemet med det är att jag måste hitta ett nytt betygsystem till dess att WB Games släpper något som – mot förmodan – klår LEGO DC Super Villains!

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

Det är panik i Metropolis. Skurkarna löper amok och till råga på allt elände har hela Justice League blivit förpassat till en annan dimension. I deras ställe dyker nu de skumma och inte alltför vänliga kopiorna från Earth 3 upp. De kallar sig Justice Syndicate och har Ultraman (Superman-kopian) och Owlman (Batman-kopian) i spetsen. Det här går inte för sig! Så, med Lex Luthor som självutnämnd ledare, ger sig Jokern, Scarecrow och ett gäng antagonister till ut för att samla ihop alla DC-skurkar så att man gemensamt kan ta hand om de onda kopiorna.

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

LEGO DC Villains är likadant uppbyggt som de flesta Lego-spel på senare tid. Du slår sönder saker för att få mynt, som du kan köpa uppgraderingar för och låsa upp olika krafter, du bygger saker och jobbar tillsammans med andra karaktärer för att komma vidare till nästa nivå. Så grunden känns igen, spelet håller dig även stadigt i handen genom hela resan och du behöver aldrig känna dig helt vilse, utan kan med lätthet följa de gröna plupparna till nästa del av äventyret.

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

Det som är nytt är att vi kan bygga vår superskurk från grunden! Det finns en uppsjö med huvuden, armar, ben, kroppar, vapen och krafter och du låser även upp nya vartefter du spelar. Den karaktär du skapar har en viktig del i spelet och du jobbar tillsammans med de mer etablerade skurkarna. Travellers Tales har gjort detta humoristiskt och roligt. Det första Lex Luthor säger när han får syn på dig är ”Who made your costume?!” så redan från start inser man vart skämten kommer att ta vägen.

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

Humorn ja, det är en stor del i spelet. Det är ganska vitsigt genom hela äventyret och det är lite som att se en LEGO-film utan för mycket improvisationer. I’m looking at you, LEGO Ninjago filmen. Förutom de olika uppdragen finns det en uppsjö av kul sidouppdrag och en gigantisk open-world att utforska. Du är både i Gotham City och i Metropolis och man kan även besöka Supermans hemstad, Smallville. Du kan – när du vill – gå in och modifiera din superskurk och du kan köra bil genom städernas massiva områden. Efter en ansenligt antal timmar hade jag knappt låst upp 15%, så det här är inget spel man blir klar med eller tröttnar på i första taget.

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

Nu tänker ni kanske: ”Men det här låter ju som alla andra, nyare LEGO-spel, varför full pott, Henric?”

Jo det ska jag berätta för er: För att Lego DC Super Villians har bättre känsla och story för karaktärerna än någon av de nyare spelfilmerna (I’m looking at you, Zack Snyder.)  Karaktärerna är som de ska vara (baserat på serierna) och visst – de är kanske inte så elaka som de borde vara, för de blir ju faktiskt anti-hjältar i den här spelet – men till skillnad mot den horribla Suicide Squad så funkar det här. Hur kommer det sig att precis alla vet hur man ska hantera DC Comics-figurer utom just de som gör de nya långfilmerna?

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

Förutom att spel-skaparna vet hur de ska behandla de olika karaktärerna, så har de även gett dem liv genom att anställa ett gäng episka röstskådespelare. Jag slår igång spelet och Jokern dyker upp. ”Men vänta det där låter ju somNä det kan inte vara, han sa ju att han skulle sluta spela Jokern… (snabb Google-sökning) Det ÄR Mark Hamill?!” Mark Hamill är alltså tillbaka som Jokern och det slutar inte där! Kevin Conroy, som gjorde amerikanska rösten till Batman i den tecknade serien och i flera av Arkham-spelen är tillbaka i sin paradroll. Lex Luthors röst görs av ingen mindre än Clancy Brown (Starship Troopers) och när Scarecrow öppnar munnen och låter som Jeffrey Combs (Re-Animator-filmerna och Frighteners) tror jag först inte det är sant – men det är det! Så där har ni det, mina damer och herrar: anledningen till att spelet är en tia. Inte nog med den ingenjörskonst som behövs för att hitta på spelets alla olika banor och utmaningar, utan man lägger också ned sån möda, kärlek och pengar i en originalstory samt hyr in rätt röster för att göra den rättvisa.

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

Jag har blivit helt frälst i min Nintendo Switch och upplevde DC Villains på sagda konsol där jag kan meddela att det ser helt fantastiskt ut. Rika färger med bra djup och den filmiska look som man har siktat efter i mellansekvenserna lyckas superbra. I bärbart läge går spelet ned lite i antalet bilder per sekund, men flyter ändå på helt fantastiskt. Jag kan väl bara känna ibland att det blir lite plottrigt på den lilla skärmen, framförallt när man är van med att se spelet på sin stora TV. Men skärpan är kristallklar, så det är inte svårt att skilja ut figurerna men det kan ibland vara svårt att urskilja smådetaljer.

Sammanfattningsvis är det här ett absolut måste, som LEGO-fan, som DC-fan och framförallt som fan av båda. Full pott, bra jobbat WB Games!