Hollywood är skakat.
Jätteaffären som hela filmvärlden pratar om kan rita om branschkartan för gott.
Med över 300 miljoner prenumeranter är Netflix störst bland streamingtjänsterna. Som filmproducent tillhör man numera också giganterna i den branschen.
Dom traditionella Hollywoodbolagen muttrade surt när Netflix klampade in på helig mark och började nomineras för Oscar.
Kritiken lät inte heller vänta på sig när Netflix sen också erövrade den prestigefyllda utmärkelsen.
Hittills har streamingbjässen nominerats till över 100 Oscars.
2025 hade man överlägset flest nomineringar, 18 stycken.
Mest framgångsrik var Netflix 2021 – då kammade man hem sju vinster.
Totalt har Netflix vunnit 26 statyetter fördelade på 18 titlar.
Och fler lär det bli.
Netflix meddelade tidigare i år att man ska fördubbla sin produktion – 2026 ska man producera 15 filmer. 2028 ska man vara uppe i 18 filmer.
En redan stark aktör kommer att bli ännu starkare – och ännu rikare. Man kommer också vinna ännu fler priser och locka till sig ännu fler prenumeranter.
Nu är det bara en tidsfråga innan Netflix plockar hem Guldpalmen i Cannes också.
Man har ju redan vunnit ett par gånger på Venedigs prestigefyllda filmfestival.
Självklart är dom traditionella Hollywood-bolagen skärrade.
Nu när Netflix är på väg att köpa upp konkurrenten Warner Bros – ett av världens mest klassiska filmbolag som dessutom äger HBO och HBO Max.
Som streamingtjänst kommer Netflix att bli ännu mer dominant.
Genom köpet av Warner Bros kommer man att få tillgång till hela deras enorma utbud, både av nyare filmer och serier som Harry Potter, Sagan om ringen, Sopranos och Game of Thrones och klassiker som Casablanca, Exorcisten och Blade Runner.
Klart att konkurrenterna då kommer få ännu svårare att mäta sig med Netflix.
Även dom som prenumererar på Netflix och HBO har vädrat sin oro.
Priserna riskerar att skjuta i höjden, trots att Netflix säger att ingenting kommer att förändras idag.
Det lovar Netflix i ett mail som jag fick häromdagen.
Netflix och HBO Max ska fortsätta som två separata tjänster.
Allt kommer att rulla på som vanligt.
Men på sikt kommer inget att bli som förut.
Ingen vet riktigt vad det innebär om Netflix slukar Warners och HBO.
Men oron är stor och filmvärlden är överens – filmbranschen skakar i sina grundvalar och står tveklöst inför stora, dramatiska förändringar.
Manusförfattarnas fackförbund, Writers Guild of America, menar att jobb kommer försvinna, löner sänkas och priser höjas. Man har också påtalat riskerna för att publiken får ett mindre och smalare utbud och samtidigt krävt att sammanslagningen stoppas.
Även biografägarna slår larm.
Om Netflix skaffar sig ett så pass stort övertag på filmindustrin kommer ännu färre filmer att visas på bio.
Att den oron är befogad bekräftar Ted Sarandos, en av Netflix högsta chefer, som officiellt redan hintat om kortare biofönster för Warner Bros filmer.
På vanlig svenska betyder det alltså att Warners filmer kan släppas på streaming mycket tidigare än idag.
Att detta då kommer ske på dom krishärjade biografernas bekostnad nämns, förstås, inte med ett ord.
Samtidigt lovar Sarandos att värna om Warner Bros styrkor och fortsätta med biopremiärer.
–”Allt som är planerat att gå upp på bio kommer gå upp på bio”, säger Sarandos i ett pressmeddelande.
Visst, så låter det just nu.
Men vad händer sen?
Vad planerar Netflix för framtiden?
Hur ser det ut om ett, två eller fem år?
Mailet som jag fick från Netflix avslutas med att företaget säger sig förstå att Warners-affären väcker frågor och hänvisar till sin kundtjänst för mer information.
Jag tvivlar dock på att nån där kan stilla min oro.
Nu är det inte bara jag som våndas över att Warners-dealen kommer få biografdöden att eskalera.
Pandemin tog hårt, men den här manövern kan över tid slå ännu hårdare.
– ”Den enskilt största anledningen för Netflix att köpa Warners är att strypa 20 procent av bioutbudet och stänga ner dom jävla biograferna”.
Så citeras en ”ledande Hollywoodproducent” i en artikel i The Wrap.
Han menar också att fredagen den 6 december 2025 kommer gå till historien som ”dagen då biograferna dog.” Och att Warner Bros-chefen David Zaslav kommer bli känd som ”mannen som dödade bioupplevelsen.”
Branschorganisationen Cinema United, som representerar drygt 35 000 biodukar runt om i världen, kallar Warners-dealen ”ett hot utan motstycke mot den globala biobranschen.”
Den gamla filmstjärna Jane Fonda skräder inte heller orden.
På Instagram skriver hon att Warners-affären inte bara kan ”förstöra vår kreativa industri”, utan också riskera skapa en ”konstitutionell kris.”
Än har köpet av Warner Bros inte gått igenom.
Federala myndigheter och Netflix aktieägare ska först säga sitt.
Nu har dessutom konkurrenten Paramount gett sig in i leken igen. Dom har budat över Netflix och lovar dessutom att betala drygt 80 miljarder dollar kontant till skillnad från Netflix som använder sina egna aktier som betalning.
Jag har verkligen inte mycket till övers för pajasen i Vita Huset.
Men president Donald Trump har ju rätt när han menar att Warners-köpet skulle ge Netflix ”en mycket stor marknadsandel” vilket ”kan bli ett problem”.
– ”Jag kommer att vara involverad i det beslutet”, sa Trump till reportrar i helgen som gick.
Dom orden måste också ha skickat nya chockvågor genom Hollywood.
Nu finns det ytterligare orsaker till att biograferna kanske dog i december 2025.
Och här har Trump också ett finger med i spelet.
Den allt mer auktoritäre presidenten är ju inne och tafsar på en mängd olika branscher.
Men inte för att han har nån som helst kunskap, insikt eller förståelse för verksamheten i sig, utan bara för att han kan.
Trump vill ta ett starkare grepp om den amerikanska kulturen, den innefattar givetvis även filmindustrin.
Bland annat har han gnällt om att Hollywood blivit alldeles för mesigt och för politiskt korrekt.
Via sina ”kulturella sändebud” Sylvester Stallone, Jon Voigt och Mel Gibson har presidenten ställt krav på filmer med mer ”klassisk maskulinitet”.
Fler He-män och färre Barbies, med andra ord.
Det är Trumps plan för att rädda Hollywood.
Presidenten har också satt press på Paramount att göra ännu en uppföljare till en av sina favoritfilmer, Rush Hour (1998).
Ska vi gissa att Netflix köp av Warners ligger risigt till hos tillståndsmyndigheterna om Paramount viker sig för Trump och ger grönt ljus för Rush Hour 4?
Dom tillhör visserligen mina gamla filmhjältar.
Men att satsa på nya filmer med Sylvester Stallone, 79, och Mel Gibson, 69, lär knappast återuppliva ett skadeskjutet Hollywood eller få folk att rusa till biljettkassorna och rädda biograferna.
Mitt tips är att det skulle bli precis tvärtom.
Som om allt detta inte var tillräckligt för att dra undan mattan för våra biografer rycker Filmstaden också ut och kör in sina käppar i hjulet.
Fram tills nu har det kostat lika mycket för en biobiljett, oavsett var i en salong man sitter.
Men nu är den tiden förbi.
Filmstaden AB har fått för sig att införa ett nytt system. Salongen ska delas in i olika zoner där priserna skiljer sig beroende på var du sitter.
”Zonal Pricing” kallas det.
Eller som en läsare i GP uttryckte saken:
”Det här är en av dom sämsta idéerna i svensk biohistoria.”
Biosalongerna ska alltså delas in i tre olika zoner – en grå, en blå och en rosa.
Dom sämsta platserna allra längst fram (gråa) blir billigast.
Dom i mitten av salongen (rosa) är dyrast och dom (blåa) längs med ytterkanterna och strax bakom den gråa zonen hamnar prismässigt i mitten.
”Bakgrunden är att vi vill erbjuda en mer flexibel prissättning med fler valmöjligheter för våra gäster. Med ”Zonal Pricing” kan man själv välja om man vill sitta i en zon med ett lägre pris, eller lägga till lite extra för en mer eftertraktad plats. Det är alltså inte en generell prishöjning, utan ett sätt att skapa större variation i prisnivåer”.
Det säger Irene Hernberg, Nordic PR Manager på Filmstaden AB, till Expressen.
Naturligtvis vågar hon inte berätta vad det egentligen handlar om.
Att det bara är ännu ett skamlöst sätt att gynna dom med pengar, straffa dom som inte har råd och synliggöra dom ökande samhällsklyftorna ännu lite mer.
På Filmstadens egen hemsida läser jag att ”Platser med bäst sikt och ljud kostar mer”.
Förklara gärna för mig vad det betyder.
Så som moderna biografer är designade nuförtiden ser man ju precis lika bra överallt i hela salongen, kanske med undantag för om man sitter allra längst fram på den första raden.
Annars är det absolut ingen skillnad.
Det enda som skymmer är ju om en lång jävel bänkar sig i stolen framför.
Eller om en snubbe med en vild buske på hjässan eller en tjej med Peggy Bundy-frilla sätter sig där.
Och blir ljudet verkligen bättre av att man betalar extra för att sitta i en rosa avdelning, jämfört med om man ser filmen från en fåtölj i en grå eller blå zon?
Självklart inte, era dumma jävlar!
Det här systemet har givetvis redan skapat irritation, ilska och förvirring bland biobesökarna.
Och det kommer bli värre under 2026 när fler av Filmstadens biografer lanserar konceptet.
Det är definitivt ingen bra lösning för att hålla biograferna vid liv.
Det kommer tvärtom bara att få ännu fler att stanna hemma och se film i soffan till ett betydligt billigare pris, större utbud och med mindre krångel.
Varför inte löpa linan ut, Filmstaden, och göra som SJ?
Och införa ”dynamisk prissättning”.
Då kan ju priserna skena åt helvete när populära filmer visas.
Då kan ju en biljett komma att kosta tusen spänn, eller mer, om tillräckligt många vill se en ny film en helg.
Det känns också som ett förslag helt i linje med Filmstadens nya, giriga och totalt verklighetsfrånvända strategibeslut.
Tack för att ni hjälpte till att ge den definitiva dödsstöten till dom svenska biograferna.
Till sist … Nu tänker jag precis som Ed Helms i The Office:
”Jag önskar att man hade kunnat veta att man befann sig mitt i den gamla goda tiden innan den tog slut.”