Hem SpelPC Recension: Kandria

Recension: Kandria

Kandria utspelar sig i en dystopisk framtid där världen ligger i ruiner. Vår avatar är en android från den gamla världen och hon sätter sina färdigheter och kunskap på prov direkt för att kunna överleva. Kandria är ett open world äventyr där du själv bestämmer handlingen. Du kan slåss, jaga, leta och reparera. Du väljer själv din historia, den gamla världen är borta och framtiden är upp till dig.

Kandria är ett spel som blandar två koncept som egentligen inte borde funka tillsammans men det i det här fallet funkar det oförskämt bra. En open world retro-side scroller är en tungvrickare av stora mått att både säga och spela. Friheten är total du kan själv välja vad du vill utforska om du vill kämpa mot fiender eller om du bara vill sätta dig ned och fiska.

Storyn är stor och ganska avancerad. Grafiken är härligt retro och ljusdesignen är välkonstruerad och underhållande. Till en början kan det vara lite förvirrande vart man är och hur man orienterar sig men det blir lättare ju längre man spelar.

Kandria finns just nu enbart till PC och det går inte att spela med handkontroll utan du är fast med tangentbord och mus. Vissa tangentkombinationer blir snabbt väldigt frustrerande som ett exempel så måste du hålla in CTRL samtidigt som du rör dig uppåt med ”W” för att kunna klättra upp för väggar. Här gäller det att man har smidiga fingrar för att lyckas göra den kombinationen. Det som är konstigt är att det inte går att använda CTRL knappen på höger sida om tangentbordet utan det är bara den vänstra som fungerar. Så det var både en och tjugofem gånger som jag missade en vägg för att jag var helt enkelt för osmidig på kontrollerna. För er PC spelare där ute så kanske det här låter som sanslöst självklart men för mig som har snöat in på handkontroll i 20 plus år så blev det tilt och kontrollerna uppfattades därmed som väldigt aviga.

Sammanfattningsvis så är Kandria väldigt välgjort med snygg retro grafik och modern twist men som jag nämnde i ovan så känns kontrollerna ganska aviga för er som inte är vana med tangentbord och mus.

Shirakumo Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.