Hem Film & TVBlu-ray Recension: Göta Kanal eller vem drog ur proppen?

Recension: Göta Kanal eller vem drog ur proppen?

Göta Kanal eller vem drog ur proppen? handlar om två konkurrerande båtvarv som får möjligheten till en stororder på 1000 båtar. För att avgöra vilken motorbåt som är bäst utlyses en tävling, först till Göteborg från Stockholm via Göta kanal vinner. Allt är tillåtet och det här blir en tävling utan dess like.

Göta Kanal eller vem drog ur proppen? är helt klart en av mina absoluta favoritfilmer. Visst, det finns en nostalgisk hinna över filmen eftersom jag såg den första gången när jag var väldigt liten. Jag har sett den 100tals med gånger sedan dess men nu var det flera år sedan sist. Så när jag fick hem denna fina Bluray-utgåva med nymasterad bild och uppdaterat ljud blev det som att se filmen för första gången igen.

Manuset är lövtunt och fungerar mer eller mindre som olika sketcher, men filmen har en värme och en charm som är svår att slå. Plus att filmen har flera av de absolut snyggaste och bästa stunt-scener som har gjorts. Nu tänker jag specifikt på scenen då båten åker upp på taket på en parkerad bil, men även när de jagar varandra genom kanalen är otroligt välgjort. Svante Grundberg, som spelar den stumme kanotisten, gör ett helt makalöst farligt stunt i verkligheten då hans kanot fastnar mellan två dammluckor och krossas.

Filmens humor kan te sig något föråldrad för en modern publik och även om den rör sig i gränslandet för vad som är okej att skoja om så tycker jag ändå att den håller sig på rätt sida om linjen.

Göta Kanal eller vem drog ur proppen? hatades av recensenterna när det begav sig men älskades av publiken, precis som med bioaktuella Ett Sista Race. Göta Kanal eller vem drog ur proppen?, med sina 1,2 miljoner biobesökare 1981, kan skryta med att mer än en åttondel av hela Sveriges befolkning (Folkmängd 1980 – 8 310 470) tog sig till biografen. Det är en siffra som är svår att slå idag då den mest inkomstbringande filmen 2023 var Barbie och den lockade endast runt 700.000 besökare.

Göta Kanal eller vem drog ur proppen? på Bluray har sanslöst fin bild och filmen har nog aldrig sett bättre ut. Skärpan är otrolig och bilden känns även mindre grynig än förut. Färgerna är återställda och jag inser att jag ser nya detaljer i filmen som jag aldrig sett förut. Bland annat så syns “Anderssons Varv”-skylten i början då Kim Anderzons karaktär tar taxibåten till Stockholm. Den har jag aldrig sett förut för att det har varit för suddig bild! Ljudet är uppdaterat till 5.1 och finns i två versioner, dels i DTS och Dolby. Jag tycker att DTS-ljudet var något lågt mixat så jag valde med fördel Dolby Digital 5.1-spåret istället.

Studio S Entertainment förstår verkligen vikten av att ha något extra med på sina utgåvor, för precis som med de andra filmer som jag har recenserat (Besökarna, Flash Gordon m.fl.) så har Göta Kanal eller vem drog ur proppen? intressant extramaterial. Så här finns bakom-kulisserna bilder, intervjuer och även rörligt material från inspelningen!

Sammanfattningsvis så kan jag inte ge ett annat betyg än ett måste till den här superba utgåvan av Göta Kanal eller vem drog ur proppen? på Bluray. För den levererar allt och lite till i vad en fan som jag har velat ha.

Sen ska jag understryka att Göta Kanal eller vem drog ur proppen? inte på långa vägar är en perfekt film rent tekniskt, det finns en hel del konstiga klipp-missar och annat ofog men det är ingenting som stör helhetsupplevelsen och hur det än är så är den här filmen tusen gånger bättre än de hemska uppföljarna…

Studio S Entertainment  skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.