Hem SpelMac Recension: Ghost on the Shore

Recension: Ghost on the Shore

I Ghost on the Shore heter vår avatar Riley och hon har precis överlevt en livsfarlig båttur i hårt väder. Hon kommer i land på en mystisk ö och plötsligt hör hon en röst. Den (det) som talar till henne visar sig snart vara ett spöke vid namn Josh och nu är det upp till den nybildade duon att finna öns alla hemligheter. Beroende på hur man förhåller sig till Josh och vad du väljer att säga så tar äventyret dig i en ny riktning och påverkar således Rileys öde.

Ghost on the Shore är verkligen stämningsfullt och bitvis ganska avslappnande spel. Du promenerar runt på ön, pratar med spöket Josh och möter då och då fler spöken. Problemet är att det inte händer så mycket mer än så. Du kan inte ramla ned från kanter, du utsätts inte för några faror, du kan inte gå genom små vattendrag och du kan inte hoppa. Detta leder snabbt till en viss frustration när du ser en plats du vill gå till men dit du måste gå lååååånga omvägar för att komma, bara på grund av att spelmekaniken inte tillåter att du hoppar över ett lågt staket.

Rollsättningen är väldigt bra och jag gillar verkligen rösterna till huvudrollerna. Dialogen känns välskriven och intressant och du kan bara använda dialogen en gång. Så det går med andra ord inte att välja något annat att säga om du inte fick det svar du ville ha. Varje val går på tid så det gäller att vara ständigt alert. Dina svar påverkar som sagt din relation till spöket Josh och du kan vara öppen för att han finns där eller helt enkelt ignorera honom. Väljer du att ignorera honom så tar allting mycket längre tid och det kan bli så illa att de två protagonisterna aldrig litar på varandra. En cool detalj är att, till skillnad mot andra liknande spel, så får du aldrig en indikation på exakt vad det är som gör att handlingen tar en annan väg. Spelet kan gå i fyra olika riktningar och både dina handlingar och ord styr vägen.

Jag spelade Ghost on the Shore på min MacBook Pro och även om datorns prestanda överträffar de tekniska kraven från spelet, så kände jag ändå att det laggade på sina ställen. Framför allt om det är mycket som skall läsas in samtidigt. Jag testade att ställa ned upplösningen, men jag tycker inte att det blev så mycket bättre. Grafiken är ganska enkel (men snygg) så jag förstår inte riktigt varför datorn tyckte det var så tungt att köra.

Ett annat problem är att det finns ingen utstakad plan att följa, så det blir väldigt mycket planlöst vandrande till en början. Dialogen håller intresset uppe, men då det inte finns några andra utmaningar så blir det hela tyvärr ganska snabbt enahanda, hur snyggt och välgjort det än är.

Sammanfattningsvis så är Ghost on the Shore ett stämningsfullt äventyr med bra röstskådespelare, men det faktum att det blir ett fasligt irrande på ön och att du inte kan hoppa och röra dig som du vill skapar en hel del frustration. Så betyget hamnar precis i mitten.

Like Charlie skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.