Hem SpelPC Recension: Gamedec

Recension: Gamedec

I framtiden är VR-spelandet så utbrett och stort att det kräver en egen polisstyrka. Vår avatar är en sådan polis, som kallas för Gamedec. Vårt uppdrag är att lösa brott inne i den virtuella världen som påverkar verkligheten. Varje val vi gör inverkar på vilket håll historien går och hur allt slutar.

Gamedec ger mig sköna Blade Runner-vibbar. Det är något med speldesignen som påminner starkt om den filmen och VR-temat känns igen från filmer som Ready Player One. Premissen att vara en polis i en virtuell värld är riktigt intressant och cool. Det finns så många möjligheter till spännande uppdrag. Du kan ena gången vara i en Western-miljö och nästa så springer du runt på en paradisö.

Varje val du gör (och det är mååååååånga) påverkar historien och vad personer runt omkring dig tycker om dig. När du förhör misstänkta så är det en hel vetenskap att hänga med på alla parametrar. Här ligger ett litet problem med Gamedec; till en början verkar allt så otroligt avancerat att göra minsta grej så jag höll nästan på att tappa sugen … men sedan hände något. När jag väl kom in spelet så insåg jag att det inte är krångligt egentligen och som i ett trollslag blev Gamedec väldigt mycket roligare.

Det finns ingen som helst stridande i spelet, utan det här är enbart ett detektivspel. Du får en vissa större uppdrag, men när du sedan är inne i de olika världarna så kan du få en del mindre fetch quests också. Grafiken är snygg, ljuddesign och musik är välgjort och tillsammans skapar de en behaglig spelupplevelse. Vyn är isometriskt så det är inte svårt att se vart du ska.

Då det inte finns någon action i spelet så bygger det istället på möten med olika människor och på dialog. Det som är synd är att enbart vissa repliker är inläst aav skådespelare. Resten är enbart text och det blir mycket att läsa, vilket till slut blir lite jobbigt. Fast även om det är mycket skriven dialog så går den att läsa obehindrat även på den inbyggda Switch-skärmen, så spelet fungerar riktigt bra till din Nintendo Switch och jag upplevde inga prestanda problem.

Sammanfattningsvis så vill jag rekommendera Gamedec. Det här är ett annorlunda spel som tar oss på ett äventyr som jag inte riktigt upplevt förut.

Untold Tales skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.