Hem Film & TVBio Recension: Fast & Furious 9
© 2021 Universal Pictures. Silver

Recension: Fast & Furious 9

Första filmen (från 2001) The Fast and The Furious var en hyfsat realistisk film om en polis, Brian O´Conner (Paul Walker), som under täckmantel skulle infiltrera ett kriminellt street race-gäng. Skulle någon se den filmen och sen direkt se dagens betraktelse Fast and Furious 9 (Eller F9 – The Fast Saga, som den heter utomlands) så skulle de nog bli ganska chockade. Från att karaktärerna var någorlunda realistiska i första filmen till att bli helt osårbara superhjältar i nya filmen är en förvandling som tagit åtta filmer och tjugo år. Fast för den sakens skull behöver det inte vara något negativt.

Pressbild: © 2021 Universal Pictures. - Fast & Furious 9 - Shootout.
Pressbild: © 2021 Universal Pictures.

Dom (Vin Diesel) och Letty (Michelle Rodriguez) lever ett lugnt och tillbakadraget liv med sin son Brian i ungefär tre minuters speltid innan helvetet bryter löst. Mr Nobody (Kurt Russel) är i knipa och återigen behövs Dom och hans gäng för att kunna rädda världen. Denna gång måste de bekämpa Doms (Tills nu hemliga) bror Jakob (John Cena) och ett domedagsvapen utan dess like.

Pressbild: © 2021 Universal Pictures. - Fast & Furious 9 - Brother first meet.
Pressbild: © 2021 Universal Pictures.

Fast and Furious 9 är precis helt vansinnig. Det är verkligen tydligt att filmskaparna gör allt i sin makt för att överträffa sekvenserna i filmen innan. Det finns händelser i filmen som är som tagna från tecknade filmer och våra hjältar tål precis allt och lite till. Pluspoäng till manusförfattarna som faktiskt låter karaktärerna själva inse hur galet allt faktiskt är och att de alltid klarar sig utan en skråma. Mitt i vansinnet så finns där ändå en ganska vettig historia. Vi får reda på lite mer om Doms bakgrund och varför vi inte fått höra något om hans bror Jakob under all den här tiden. Bakgrundshistorien är välgjord och välspelad. Regissören Justin Lin ska ha en gigantisk eloge att han valde att rollsätta andra skådespelare i rollerna som de yngre bröderna, inget CGI-trams här inte (hörde ni det, Disney?!).

Pressbild: © 2021 Universal Pictures. - Fast & Furious 9 - She has a plan.
Pressbild: © 2021 Universal Pictures.

Stuntsekvenserna är i absoluta toppklass och här har filmskaparna verkligen blandat praktiska effekter med CGI på ett imponerande vis. Fast and Furious 9 är även proppad med karaktärer från de tidigare filmerna och tyvärr lyckas de spolia en av de större, återkomsterna i serien redan i trailern. Danske Thue Ersted Rasmussen spelar en skönt slemmig skurk och Helen Mirren är med i en av filmens coolare sekvenser.

Manuset är tunnare än bladguld och tyvärr kände jag till slut att det blev lite för mycket av det goda med en speltid på närmare två och en halv timme. Filmen är lite som att sitta i en torktumlare och det även om vi får korta andningspauser så drar filmen ut på sig själv lite för länge.

Pressbild: © 2021 Universal Pictures. - Fast & Furious 9 - Car chase
Pressbild: © 2021 Universal Pictures.

Sammanfattningsvis så är Fast and Furious 9 helt klart värd en rekommendation – för maken till action-fyllt, matiné-äventyr får man leta efter! Det finns liksom ingen hejd på actionscener, one-liners och tack vare att filmen även visar lite djup så petas betyget upp ett snäpp! Besök din närmaste biosalong och upplev Fast and Furious 9 på stor duk och håll i dig, för här kommer det att gå undan!