Hem Film & TVBio Recension: Det ska va gôtt å leva – En film om Galenskaparna After Shave

Recension: Det ska va gôtt å leva – En film om Galenskaparna After Shave

Det ska va gôtt å leva – En film om Galenskaparna After Shave berättar den sanna historien om två helt skilda grupper av artister som slog sig ihop och därmed blev en av Sveriges mest framgångsrika underhållare. När de sedan tog steget från scen till TV och film, så gjorde de lika stor succé i dessa medium. Ledsamheter och glädjeämnen tas upp, aldrig förr visade klipp från deras tidigare produktioner visas och publiken får följa med på en hundra minuter lång resa om en extraordinär grupp människor.

Galenskaparna After Shave har varit en del av min barndom så långt bak jag kan minnas. Deras berömda TV-serie Macken har jag sett varje avsnitt (utom ett, som mina föräldrar missade att spela in) hundratals (om inte tusentals) gånger. När sedan jag sedan såg deras långfilm LEIF så var jag hooked for life. Claes Eriksson är helt klart Sveriges mest intressanta och duktiga regissör. Ingen har, vad jag vet, lyckats med konststycket att regissera och skriva succéer på både scen, TV och på bio!

Det hela började på scen med föreställningen Träsmak, som hade urpremiär i Göteborg i början av 80-talet. Gruppen hade redan då det väldigt långa (och enligt egen utsago: usla) namnet Galenskaparna After Shave. Galenskaparna bestod av bröderna Claes och Anders Eriksson samt Kerstin Granlund. After Shave bestod av Knut Angred, Jan Rippe, Per Fritzell och Peter Rangmar. De träffades på Chalmers i Göteborg och resten är som man säger historia.

Det ska va gôtt å leva – En film om Galenskaparna After Shave börjar från absoluta början och vi får se Claes Erikssons egna, hemgjorda filmer som han filmade som ung. Där han mer eller mindre tvingar sin bror Anders att vara med. Vi får se tidiga filmer och klipp som aldrig visats förut. En riktigt guldskatt.

Dokumentären har tre stycken regissörer Anna Hammarén, Håkan Hammarén och Rasmus Ohlander och ofta säger man ju att ”ju fler kockar desto sämre soppa” men det stämmer inte denna gång. Informationen känns alltid ny och intressant och dokumentären har ett bra tempo rakt igenom. Glädjeämnen tas upp med värme och humor, men vi får även se in bakom kulisserna hur stämningen inte alltid är på topp vilket ger oss ett helt nytt perspektiv. Peter Rangmars alltför tidiga bortgång 1997 tas upp i en sådan hjärtskärande sekvens att jag blev rörd till tårar.

Det ska va gôtt å leva – En film om Galenskaparna After Shave kan inte få ett annat betyg än ett måste. För även om du kanske inte är ett fan på samma sätt som jag, så är det ändå intressant att se deras resa från ingenting till allting. Det enda som jag tycker är synd med dokumentären är att den inte är 20 minuter längre så filmskaparna kunde berätta lite mer om deras nyare projekt och kanske lite mer om vad som finns i framtiden för dem.

Scanbox ordnade med en visningskopia av denna film. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.