Hem Film & TVBio Recension: Croodarna 2 – En Ny Tid
Croodarna 2 recension Silver

Recension: Croodarna 2 – En Ny Tid

Första filmen om urtidsfamiljen Croodarna, eller The Croods som de heter på originalspråket engelska, hade premiär 2013 och även om filmen inte blev en kioskvältare av stora mått så blev den i alla fall tillräckligt av en succé för att få sig en uppföljare. Den nya filmen har fått namnet Croodarna 2: En Ny Tid och vad passar bättre än att krypa in i biomörkret och resa tillbaka i tiden med denna helgalna familj?

Croods 2

Guy (Ryan Reynolds) har alltid letat efter morgondagenlandet, som hans föräldrar pratade om. Hans relation med Eep (Emma Stone) har vuxit sig starkare och de vill helst av allt kunna stå på egna ben, utan att behöva sova i sovhögen med resten av Croodarna. En dag möter de Familjen Betterman och snabbt uppstår kulturkrockar. När ett yttre hot dessutom nalkas så måste de lära sig att jobba ihop.

Croodarna 2

Jag tyckte att första filmen om Croodarna var riktigt rolig. Den hade en mer vuxen humor och vågade ta ut svängarna lite. Croodarna 2 – En Ny Tid är helt klart en värdig uppföljare och den lyckas på ett humoristiskt sätt ta upp nutida problem, såsom till exempel för mycket skärmtid. Sen väljer filmskaparna att vrida på klichéerna. Det som förut endast hade blivit ett tröttsamt triangeldrama blir istället här något helt annorlunda, vilket är uppfriskande att se. Jag såg filmen på engelska och här är röstskådespelarna episka. Framförallt gillar jag Peter Dinklage som den extremt självupptagne Phil Betterman och hans fru Hope spelas till perfektion av Leslie Mann.

Familjen Crood har alla samma röster som i första filmen och det som sticker ut där är att veteranen Cloris Leachman gör rösten till den galna farmodern. Leachman avled i januari i år (2021) 94 år gammal och det här blev med andra ord hennes sista filmroll. Jag har följt henne sen jag såg henne i Mel Brooks Det våras för Frankenstein, där hon spelar den mystiske Frau Blücher och det kändes därmed extra kul att hennes karaktär i Croodarna 2 – En Ny Tid fick så stort utrymme.

Croods 2

Animationerna är i absoluta toppklass i Croodarna 2 – En Ny Tid och actionscenerna är finurliga och välgjorda. Det här är verkligen en familjefilm där det finns massor för barnen att underhållas av, men även en hel del för den lite äldre publiken. Det som är synd med filmen är att manuset är ganska tunt och går väldigt rakt framåt, utan större twists.

Croods 2

Så sammanfattningsvis så är Croodarna 2 – En Ny Tid helt klart värd en rekommendation. Det här är 95 minuter solid underhållning som är väl värt att investera en biobiljett till. För just nu behöver vi komma tillbaka in i biomörkret för att visa vårt stöd!