Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Capcom Arcade 2nd Stadium
capcom-arcade-2nd-stadium-recension Silver

Recension: Capcom Arcade 2nd Stadium

Capcom fortsätter ge oss arkadklassiker på moderna konsoler och PC, precis som Capcom Arcade Stadium så innehåller volym 2 ett smatterband (32 andra) klassiska arkadspel och en hel del klassiker även denna gång:

• 1943 Kai – Midway Kaisen –
  • BLOCK BLOCK
  • KNIGHTS OF THE ROUND
  • MAGIC SWORD
  • THE KING OF DRAGONS
  • VAMPIRE SAVIOR – The Lord Of Vampire –
  • BLACK TIGER
  • Capcom Sports Club
  • DARKSTALKERS – The Night Warriors –
  • ECO FIGHTERS
  • Gan Sumoku
  • Hissatsu Buraiken
  • HYPER DYNE SIDE ARMS
  • HYPER STREET FIGHTER II – The Anniversary Edition –
  • LAST DUEL
  • MEGAMAN 2 – THE POWER FIGHTERS –
  • MEGAMAN – THE POWER BATTLE –
  • NIGHT WARRIORS – Darkstalkers’ Revenge –
  • Pnickies
  • Rally 2011 LED STORM
  • SATURDAY NIGHT SLAM MASTERS
  • SAVAGE BEES
  • SONSON
  • STREET FIGHTER
  • STREET FIGHTER ALPHA 2
  • STREET FIGHTER ALPHA 3
  • Street Fighter Alpha – Warriors’ Dreams –
  • SUPER GEM FIGHTER – MINI MIX –
  • SUPER PUZZLE FIGHTER II TURBO
  • The Speed Rumbler
  • THREE WONDERS
  • Tiger Road

Urvalet känns väldigt bra, kanske till och med ännu bättre denna gång än första omgången det begav sig. Det går ju inte att komma ifrån x antal versioner Street Fighter 2 och uppföljare när vi snackar arkad, men då de alla är så bra (utom den horribla ettan) är det ju inte annat än sann kulturgärning. Favoriter från arkadhallarna som är med denna gång är Knights of the Round, The King of Dragons, Vampire Saviour och Black Tiger – för att bara nämna några.

Capcom packar in arkadspelen i en fin ram och emulator som känns strömlinjeformad och naturlig, med alla klassiska gimmicks vi kommit att förvänta oss av genren: tre sparplatser, rewind (när du missar det där onödiga hoppet), CRT-filter, olika perspektiv etc. Man har även den goda smaken att skicka med både engelska och japanska ROM-versionen, vilka faktiskt ibland kan vara olika och bjuda på annorlunda innehåll.

Black Tiger - Capcom Arcade 2nd Stadium
Black Tiger. Foto: Capcom

Samlingen annonseras på laddskärmen att den drivs av RE Engine (Resident Evil Engine), vilket ärligt talat känns väldigt overkill för 30 år gamla ROM:ar du kan emulera på valfri smartphone idag. Man har också valt att behålla känslan och flytet 1:1, det vill säga att man återskapat arkadupplevelsen exakt, där en underskattad pärla som THREE WONDERS lider av tappade frames och grafik-buggar precis som det gjorde på arkad. Vi är tveksamma till detta val. Sure, rent tekniskt är det ju ”rätt” återgivet och bevarat, men det cementerar också känslan av att detta är en supersmal nisch för nostalgiker och historie-intresserade. Tappade bildrutor och grafiska buggar är ju aldrig bra eller roligt, utan var ett nödvändigt ont som man lärde sig att leva med och time:a in rörelser och knapptryckningar kring, för flera decennier sen. Varför inte ta chansen att ge oss spelen i perfekt version också? Med silkeslen 60fps, som nog var meningen när de skapades (men att hårdvaran räckte inte då)? Inte sitter väl älskare av gamla filmer idag och tittar på avmagnetiserade VHS-band av sina klassiska filmpärlor bara för att ”filmerna ju såg ut så”? Vi är istället glada för att vi ser dem i helt nytt ljus, i UHD 4K.

Capcom Arcade 2nd Stadium är en skön samling arkadklassiker och ett kul sätt att bygga upp en retro-samling på moderna konsoler eller dator, utan att behöva mecka med emulatorer och jaga rätt på officiella ROM:ar att köpa. Kan du koppla in din Capcom Home Arcade-sticka (som har flera av spelen redan inbyggda) som kontroller för två spelare till din PC är lyckan gjord – att spela Street Fighter på den mot en annan vän medan man knäcker ett par öl är ren nostalgi-lycka. Samtidigt blir denna samling ändå väldigt ”nisch” och vi ser inte direkt nya gamers springa benen av sig och pynta 400 kronor för 30 spelklassiker, varav vissa verkligen är nästan på museial nivå (SONSON till exempel). Spel kan även köpas separat för cirka 40 kronor styck, om du redan råkar ha vissa från någon av Capcoms andra samlingar genom åren.

Men för dig som älskar nostalgi och lade alldeles för många raster och femkronor på arkadspel under 80- och 90-talet så blir detta säkert ett kärt återseende. Och eftersom det är tydligt att det är dom användarna Capcom riktar sig till med denna produkt så känns det hederligt att bedöma den som just sådan – och då blir ju en rekommendation given. Undrar nu hur man nu ska sortera sina spel så man minns vilken klassiker som hör till vilken antologi….

Capcom skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.