Hem » Spel » Bräd- och sällskapsspel » Test: MIG 0-10
Silver

Test: MIG 0-10

av Björn Alsborger

MIG, eller Mobile Intelligence Game, är ett varumärke som de flesta svenskar har en relation till. Det brukar vara det där spelet som ligger i handskfacket eller i sommarstugan och som plockas fram när regnet öser ner.

Vi har tidigare testat otaliga versioner av deras klassiska frågespel, men nu släpper de en ny variant som heter MIG 0-10. Målgruppen är tydlig: familjer som vill kunna spela tillsammans på lika villkor, oavsett om man är 6 eller 76 år.

Konceptet är att alla svar alltid är ett tal mellan noll och tio. Det låter simpelt, men det löser ett av de största problemen med frågesport: att man antingen vet svaret eller inte. Här kan man alltid gissa. Men hur bra fungerar det i praktiken? Det ska vi ta reda på!

Design och komponenter

Innehållet i kartongen – Foto: Senses.se

När vi öppnar den rödrosa kartongen möts vi av frågekort, ett protokollblock, två små blyertspennor och delar till sex olikfärgade talsnurror.

Här måste vi stanna upp och vara lite kritiska. När vi plockar upp delarna till snurrorna noterar vi att de är tillverkade av papp. Man får själv montera ihop dem med en liten vit plastplupp i mitten. För ett spel som kostar nästan 350 kronor känns detta snålt. Det ger inte direkt någon premiumkänsla, och vi ställer oss frågande till hur länge papphjulen kommer att hålla efter blivit vridna ett par hundra gånger.

Foto: Senses.se

När de väl är monterade fungerar de dock som tänkt; ett litet fönster visar tydligt det valda talet och döljer de andra, vilket minskar risken för tjuvtittande. Att det är sex snurror är däremot ett plus, då det gör att även lite större sällskap kan vara med.

Spelplanen är inte heller en traditionell spelplan i hård kartong, utan består av lösa papper där man kryssar sig fram mot ”Finaltältet”. Fördelen är att det är kompakt och portabelt. Nackdelen är att det känns mer som en förbrukningsvara än ett brädspel.

Det följer dessutom bara med cirka 50 spelblad. De är i och för sig tryckta på båda sidor så man kan använda dem två gånger, men är man en familj på fem går det fort att spela slut på alla blad (nya kan köpas till självkostnadspris på playmig.com).

Spelregler och upplägg

Om materialvalen lämnar en del att önska så är spelmekaniken desto bättre. Upplägget är genialiskt i sin enkelhet. Någon läser en fråga, till exempel ”Hur många olika sorters mynt finns det i Sverige?”. Alla spelare ställer i lönndom in sitt svar på sin snurra. På given signal visar alla upp sina svar samtidigt.

Detta innebär att det inte finns någon dötid. Ingen sitter och väntar på sin tur medan någon annan funderar. Alla är delaktiga i varje moment, vilket är avgörande för att hålla intresset uppe hos yngre spelare.

Men det absolut smartaste, och det vi gillar bäst med spelet, är det inbyggda handikappsystemet. Det är nämligen uppdelat i tre nivåer baserat på ålder:

  • 12 år eller äldre: Får kryssa 3 rutor för helt rätt svar, och 1 ruta om man är ett steg ifrån.
  • 9–11 år: Får kryssa 4 rutor för helt rätt svar, och 1 ruta om man är ett steg ifrån.
  • 6–8 år: Får kryssa hela 5 rutor för rätt svar, och 2 rutor om man är ett steg ifrån.

Det här systemet gör att en sjuåring faktiskt har en ärlig chans att slå både sitt tioåriga syskon och sina föräldrar och springa ifrån på spelplanen, även om de äldre svarar rätt oftare. Det skapar en balans och en ”nerv” som vi sällan ser i familjespel.

Även i slutspelet, ”Finaltältet”, har de minsta fördel. För att vinna måste en vuxen svara exakt rätt på sista frågan, medan det för barnen i åldern 6–8 år räcker att vara ”ett ifrån” det rätta svaret för att ta hem segern.

Frågorna

Två exempelkort – Foto: Senses.se

Vi har gått igenom en stor del av de 462 frågorna, och blandningen är riktigt bra. Det är inte bara klassiska kunskapsfrågor. Vi hittar frågor om youtubern Tomu och hans flickvän Yumi (något barnen har stenkoll på men som vuxna bommar), blandat med geografi, historia och rena tramsfrågor.

Eftersom svarsalternativen är begränsade till 0-10 blir det aldrig omöjligt. Vet man inte kan man alltid dra till med en femma och hoppas på det bästa, eller göra en uppskattning och chansa på det man tror är rimligt.

Slutsats

MIG 0-10 är ett spel som lyckas med konststycket att göra frågesport kul för hela familjen, utan att de vuxna behöver sitta och ”lägga sig” med flit för att hålla stämningen uppe. Det går snabbt att spela. En omgång tar ofta runt 15 minuter, vilket är perfekt för fredagsmyset innan filmen börjar.

Vi är besvikna på att man valt omonterade pappsnurror och snålat med spelplaner (som ganska fort tar slut) istället för mer hållbara komponenter, särskilt med tanke på prislappen (rek. pris är 339kr). Men om vi ser bortom plast och papp och fokuserar på spelglädje och hur väl mekaniken fungerar för att jämna ut oddsen, så är det en väldigt stark produkt.

PlayMIG har identifierat problemet med att det är tråkigt för barn att förlora mot vuxna i kunskapsspel och löst det på ett elegant sätt med de differentierade poängreglerna. Det är inte spelet du plockar fram på parmiddagen, men för barnfamiljen är det en given hit.

PlayMIG skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.

 


This post is also available in English: Review: MIG 0-10.

Så här sätter vi betyg på Senses

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_19]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.