Hem MobiliOS Super Mario Run på iOS – så bra är det
Super Mario Run recension Guld

Super Mario Run på iOS – så bra är det

Kan man göra Mario som mobilspel?

Efter den monstruösa succén med Pokémon GO så kunde Nintendo andas ut – det man ”aldrig” skulle göra; låta sina spel och figurer dyka upp på andra format, blev man tvungen till då mobil exploderar och egna format minskar. Pokémon GO blev en miljardvinst och en världssuccé, inte Googles mest sökta ord 2016, som många medier felaktigt rapporterat efter Googles ambivalenta pressrelease utan den sökterm som ”ökat mest” 2016. Vanligast sökningar var (som vanligt) tråkiga saker såsom ”facebook” och ”aftonbladet” eftersom sök- och adressruta blivit samma i många webbläsare och glömmer man .se så blir det en sökning istället. Nu är det dags att släppa lös företagets mest ikoniska figur – Mario – på Apples iOS-format. Detta är Super Mario Run.

Som namnet antyder så anknyter Super Mario Run till mobiltrenden med runner, dock är det inte en så kallad endless runner (såsom Temple Run till exempel) utan på begränsade banor, med tid där målet (förutom att överleva) är att plocka fem specialmynt av rosa färg. Allt du kan göra är att bestämma Marios hoppande genom att trycka på skärmen. Ju längre tryck desto högre hopp. Sen är det (en massa) träning och en massa grinding att lära sig banorna utantill – Mario kan nämligen inte backa eller gå tillbaka. Om man dör (medvetet eller omedvetet) så kan backa i en bubbla och få hjälp av att spräcka den på rätt plats, men du har bara tre liv per bana – sen är det game over, så det gäller att använda den ”livlinan” med omtanke. Oftast blir det paus- och retry-knappen.

Super Mario Run

Grafiken är nästan på pricken lik den i New Super Mario Bros och imponerar på iOS

Grafiken i Super Mario Run är makalös och påminner (ganska exakt) om vad Nintendo gav oss i New Super Mario Bros på Wii U när maskinen släpptes 2012. Det är visuellt vanebildande att se klassiska banor i nya tappningar och här finns både spökhus, underjordiska banor och hemligheter att upptäcka. Musiken är versioner på det kända temat med Toads karaktäristiska utrop, Marios pepp och plingande när du plockar mynt och stjärnor. Läckert!

Förutom det klassiska spelläget så kan du även förbättra ditt svamprike med  byggnader och växter som du köper för mynten du samlar och ett läge som heter Toad Rally, där du tävlar mot en (spök)motståndare på en bana och försöker samla flest mynt i häftigast stil (hopp) för att samla pengar och toads som kan förbättra ditt kungadöme. Dessa race kostar biljetter och de kan du vinna eller låsa upp.

De tre första banorna är gratis att prova – sen vill Nintendo ha 109 kr av dig för att du ska få spela hela spelet. Det är en rejält saftig prislapp för vad som förvisso är ett mycket välgjort, men ändå ett relativt simpelt och ganska kort mobilspel. Att förgylla resan till jobbet eller skolan är välkommet med ett snabbt och underhållande spel, men den summan börjar närma sig nivåer där du kan få avancerade konsol och datorspel. Halva summan hade känts mer rimlig och man är väldigt noga med att skydda sig mot alla inkomstbortfall: Super Mario Run kan inte delas med familj (då det innehåller köp-i-app) och kräver internetanslutning för att motverka piratkopiering (som är väldigt litet problem på iPhone i västvärlden, utan med på Android i asiatiska länder). Detta rör också till det för dig som inte har internet, exempelvis på de flesta flyg. Då kan du alltså inte spela Super Mario Run, även om du betalt för det.

Det är roligt och välkommet att se Mario på våra iOS-enheter och i vanlig ordning så är Nintendo bäst på att släppa kvalitativa och otroligt genomarbetade produkter. Det är imponerande vad man lyckats skapa som fungerar så bra på en iPhone. Samtidigt saknar vi ”riktiga” Mario, där man kan spela fritt, tänka, hoppa, leta osv. I grund och botten blir Super Mario Run ett väldigt simpelt ”hoppa-i-rätt-takt”-spel som är ganska lite spelbarhet och mycket repetition och lära utantill, vilket inte är att utnyttja plattformsikonen på bästa sätt. Prislappen är också för hög för att säga ”spring och köp”. Prova först, gillar du upplägget är det ingen tvekan, men om du inte gör det så kan inte all teknisk kvalitet i världen kompensera en spelmekanik som känns lite simpel och underkokt.

Att återuppbygga ditt svamprike är ”builder”-delen i spelet

Fotnot: Super Mario Run släpptes på App Store15 december och det har varit struligt, inte minst för oss som är press och recensionsexemplar. senses.se har fått in rapporter om att användare som ”anmält intresse” via App Store inte kunnat ladda ned spelet när det släpptes (utan knappen stod kvar som ”meddela mig”). Först nästa dag öppnades möjligheten att ladda ned, vilket är oacceptabelt för fans som uttryckt sitt intresse att bli meddelade så fort som möjligt. Det känns som Apple inte är inne i någon bra period just nu, med nya Mac-modeller till extrema överpriser och problem med mjukvara. Ett tips är alltså att inte längre klicka på ”intresse” eller ”meddela mig”, något som Rovios nya Angry Birds nu lockar med bonus om man gör (släpps 22 dec).

[script_20]