Hem SpelMac Recension: Summer Catchers (Switch)

Recension: Summer Catchers (Switch)

Summer Catchers påminner om ett spel till min Atari 1040 STE som hette Barbarian, där du med hjälp av musen trycker på olika ikoner som får din avatar att göra saker. Det gällde att ha tungan rätt i mun och trycka exakt rätt för att kunna komma vidare. I Summer Catchers är barbaren utbytt mot en träbil och fienden är inte diverse monster, utan hål i marken, uppförsbackar och totempålar. Bland annat.

Pressbild: Noodlecake Studios - Summer Catchers - Copyright 2021 - Car in Snow.
Pressbild: Noodlecake Studios

Ditt uppdrag är att ta dig norrifrån söderut för att få uppleva sommaren. Till din hjälp har du din träbil, som du kan uppgradera med olika verktyg och utvalda hjälpmedel. Du har till en början tre verktyg att välja mellan: Kofångare, hopp och booster. Du möter totempålar, stora hål och uppförsbackar och då gäller det att trycka på rätt verktyg, i rätt tid. Det tricksiga är att du inte alltid får upp just de tre ur din verktygsväska, då måste du byta ut en och får samtidigt inte byta hela tiden eftersom det är en cool down period på din verktygsväskan. Samtidigt så åker din bil hela tiden framåt och det gäller att agera snabbt för att klara av de olika hindren.

Pressbild: Noodlecake Studios - Summer Catchers - Copyright 2021 - Car in desert.
Pressbild: Noodlecake Studios

När du kommer in lite mer i spelet så dyker det upp nya utmaningar och då blir det ännu viktigare att vara lite strategiskt i vilka verktyg du har. Du köper nya verktyg efter varje omgång och betalar med svampar som du plockar på vägen. Låter det snurrigt? Det är det till en början men sen får man in snitsen och det blir verkligen både fartfyllt och skoj – inte helt olikt mobilsuccéerna Alto’s Journey och Alto’s Odyssey.

Pressbild: Noodlecake Studios - Summer Catchers - Copyright 2021 - Buy uppgrades.
Pressbild: Noodlecake Studios

Grafiken är snygg, med skön retro-feeling och ljudet och musiken syr ihop upplevelsen på en fint sätt. Summer Cathers är en endless runner, men till skillnad mot andra spel i genren så har det här spelet faktiskt en fin story som du kommer vidare på ju längre du spelar.

Pressbild: Noodlecake Studios - Summer Catchers - Copyright 2021 - meeting the spirit of the woods.
Pressbild: Noodlecake Studios

Summer Catchers fungerar, som väntat, perfekt till din Nintendo Switch i både bärbart och dockat läge rent visuellt. Det är inget i spelet som blir för litet eller otydligt på den lilla skärmen. Lustigt nog fungerar Summer Catchers faktiskt lite bättre i bärbart läge då du kan använda dig touch-skärmen och därmed vara lite snabbare att välja verktyg, än vad du är med handkontroller eller joy-cons.

Pressbild: Noodlecake Studios - Summer Catchers - Copyright 2021 - Laser puzzle.
Det blir även en hel del pussel – Pressbild: Noodlecake Studios

Sammanfattningsvis så är Summer Catchers ett kul tidsfördriv som är helt klart värt att uppleva på din Switch. Så en varm rekommendation till detta!