Hem Film & TVBlu-ray Recension: Nyckeln till Frihet (BD)

Recension: Nyckeln till Frihet (BD)

Nyckeln till frihet, eller The Shawshank Redemption som filmen heter egentligen, hade premiär 1994 och floppade ganska rejält på bio. Det här var en film som var baserad på en ganska kort novell av Stephen King med den längre titeln Rita Hayworth and the Shawshank Redemption som i sin var en del i en novellsamling (vilken även innehöll Apt Pupil och The Body, som filmatiserades som Stand By Me). Till en början såg det ut att Nyckeln till Frihet skulle försvinna ur folks medvetande. Men sen släpptes den på VHS…

Den försynte bankmannen Andy Dufresne (Tim Robbins) blir dömd för mordet på sin fru och hennes nya älskare. Han sätts i det brutala fängelset Shawshank. Han blir snabbt vän med Red (Morgan Freeman), vilket gör tiden innanför murarna något mer uthärdligt. En dag ser Andy en möjlighet, en glimma av hopp som väcks att han en dag ska kunna lämna fängelset som en fri man.

Regissören Frank Darabont började sin regikarriär med att filmatisera en annan Stephen King-novell, kortfilmen The Woman in the Room. När Nyckeln till Frihet faktiskt blev en succé via hemvideo så försökte han sig på att få blixten att slå ner två gånger med filmer som Den Gröna Milen och The Mist (som han för övrigt skrev ett awesome slut på som inte finns med i boken). Ingen av de andra filmerna är i närheten så fulländade som denna, men de är båda bra filmer i fallande ordning.

Nyckeln till Frihet har en superba skådespelare med Tim Robbins och Morgan Freeman i spetsen. Utan dessa två hade den här filmen inte fungerat alls. Sen måste man ju nämna min favorit-baddie: fängelsevakten Captain Hadley spelad av till perfektion av Clancy Brown som en av filmen höjdpunkter. Darabont har även skrivit manus till filmen och har lyckats med ett väldigt bra jobb att skapa en så här komplex film av en ynka 100 sidor lång novell. Ändå kan jag känna att filmen faktiskt skulle kunnat ha fått vara lite kortare. Det är en del grejer som drar ut lite väl lång tid.

Nyckeln till Frihet släpps på Blu-ray i Sverige för första gången (den har bara funnits på DVD och VHS innan) och det här är en film som vinner på att bli uppgraderad. Full HD-bilden är fin och det är en färgfattig miljö att leva innanför murarna – så när det väl är färg så poppar det till. Ljudet är också nytt, i DTS HD-Master Audio (som är okomprimerat, mot DVD:ns Dolby Digital 5.1) men det blir inget jättelyft i ärlighetens namn. Det finns bara en enda surroundeffekt i hela filmen, men det är ändå okey med tanke på att det är en sån här typ av film. Intressanta och ganska långa dokumentärer finns också med på skivan och så en kortfilm med namnet The Sharktank Redemption, som är en sorts parodi på filmen fast istället handlar den om assistenter i filmindustrin. Den är lång och ganska seg och verkligen inte kul. Det enda som var lite underhållande var att se hur lik Morgan Freemans son Alfonso är sin pappa.

Nyckeln till frihet ligger fortfarande i topp på Imdb med 9,2 av 10 i betyg, en utmärkelse jag kan hålla med om. Det här är en riktigt bra film. Det är helt klart ett måste men jag tycker inte att det är den bästa filmen i världen. Bara nästan.