Hem SpelPlaystation 3 / PS3 Recension: GTA V + Online (PS3)

Recension: GTA V + Online (PS3)

Vi skyndade oss inte att bli först med denna recension. GTA V är utan tvekan ett av de mest efterlängtade spelen i historien och innehar otaliga rekord i försäljning och genombrott redan. De som längtade har säkert köpt spelet första dagen (eller tom köat hela natten för det) och bryr sig ändå inte om recensionerna dag ett.  Vi har väntat in online-läget och att det ska bli stabilt (vilket det känns nu) och riktar oss till dig som tänker ”är det värt att satsa på?”.

GTA V fortsätter i princip bära facklan man fått av föregående rekordhållaren GTA IV, världens näst högst rankade spel genom tiderna. Personligen var jag inget enorm fan av GTA IV – huvudkaraktären kändes ointressant och spelet var för stort och spretigt för min smak, med för många ”fetch”-uppdrag. GTA V höjer ribban på alla sätt: grafiskt, innehållsmässigt och berättarmässigt (nåja) och är därför ett klart bättre spel än sin föregångare.

Här får du som spelare följa tre olika huvudkaraktärer, som du även kan växla fritt emellan. Varje karaktär har sin stil, personlighet och story. Givetvis kretsar spelet enormt mycket kring barnförbjudna ämnen som brott, sex, våld och narkotika men samtidigt kan vi väl redan nu säga att moraltanter och de som vill ha ”värderingar” bör se sig om efter något annat (ifall någon nu skulle ha missat det). GTA V är vad det är, ett lite puberalt men uppkäftigt actionspel som vältrar sig i politisk inkorrekthet. Ta det för vad det är, eller undvik det helt och hållet om du är känslig för sånt.

Grafiken är riktigt bra i denna femte, och får vi gissa för den här generationens konsoler, sista del. Den fiktiva staden Los Santos, som till stor del av en kopia av vår andra favoritstad – LA – är otroligt snygg och genomarbetad. Här finns dock saker du inte finner i LA, t ex Golden Gate-inspirerade broar, men området i början, nära PCH och Santa Monica är i princip på pricken rätt i fråga om gator och korsningar. Bara en sån sak. Ljuseffekterna är också über-läckra, att springa runt och utföra uppdrag med solen på väg ned i horisonten, är en bländade vacker upplevelse.

Ljudet lever till stor del på musiken, som är riktigt, riktigt bra. Det kan skrivas spaltmeter om alla coola låtar och artister som är med i spelet, men kort sagt kan jag säga att om du gillar bra hip hop så är detta spelet för dig. Skådisarna gör bra ifrån sig också, men det är synd att dialogen ofta känns ”mufflig” och otydlig i frontarna – ibland får man höja för att höra tydligt och undertexter kan faktiskt vara en idé. Konstigt.

Online-läget då? Jo tack, det är riktigt kul, när du väntat dig igenom alla laddningstider och introduktioner. Du kan skapa din karaktär, utseende, ge denne ett namn och sen utföra uppdrag och tävla mot eller samarbeta med andra spelare, live. Det är kul att se sin figur levla upp och Los Santos bjuder i det närmaste på oändligt antal platser att köra till, flyga över, utöva sporter på och givetvis skjuta, råna och spränga saker i. Som helhet funkar detta läge fint och Rockstar har även varit bra på att ge morötter och bonusar för de som spelar länge och schysst, samt spritt ut cash för att kompensera den något skakiga lanseringen.

GTA V är som den ultimata sandlådan, eller ”brottssimulatorn” – du kan göra (nästan) vad du vill, i vilken takt du vill. Men i denna del finns också en bättre röd tråd du kan följa och för mig, som både beundrar men också avskräcks lite av spelets väldigt öppna design, så är det en stor födel. För kul som det är att ”fastna” i sidospår så är detta ett spel som kan vara i princip i hur många hundratals timmar som helst. Och det är imponerande. Men för oss som gillar lite mer story och riktning så är GTA V en förbättring, men inte mästaren i genren. Och det är aktivt val av Rockstar, som jag respekterar – och det är inget fel på skaparnas fantasi: här kan du båda försöka hitta seriemördare som att leta UFO:n!

Tekniskt sett finns nästan inget att klaga på i GTA V – det är helt enkelt ett djupt imponerande spel. Om du gillar action, öppna världar och inte räds det hårda, tuffa och icke-PK:iga så kan Los Santos vara platsen du virtuellt kommer att bosätta dig i – för en lååååååång tid framöver.

Betyg: 4+ / 5