Hem Film & TV Recension: Epic – Skogens Hemliga Rike (BD 3D)

Recension: Epic – Skogens Hemliga Rike (BD 3D)

Från Blue Sky, skaparna av filmsuccéerna Ice Age, kommer ett nytt, animerat, äventyr denna gång om ett hemligt småfolk som finns i skogen.

När tonårstjejen MK tvingas bo med sin excentriska pappa – en till synes verklighetsfrånkopplad ”forskare” besatt av att skogen innebos av ett småfolk, tvingas hon också inse att det är dags att bli vuxen. Då hon en dag tar hand om familjens gamla, trebenta och halvblinda hund så råkar hon ut för något som ställer allt på sin spets. Hon krymper och möter Lövmännen – skogens beskyddare som kämpar emot den onde Mandrake och hans armé av förruttnelse, som vill se allt dö. Och mot sin vilja får hon en nyckelroll i den slutgiltiga kampen om skogen.

Denna Blu-ray-utgåva av Epic är i 3D och den är en absolut fest för alla sinnen. Bilden i sig är kristallklar, med skimrande färger och det allra senaste inom datoranimation, som nu börjar bli så bra att man ibland har svårt att tro att det fortfarande är datoranimationer, på ex träd och vatten. Men det är i 3D-läge som Epic blir en riktigt kul och fartfylld upplevelse. Filmskaparna har tagit tillvara på formatets möjligheter och istället för att bara använda effekterna att kasta saker ”mot publiken” så får vi här istället snabba flygningar och åkningar längs träd och löv. Det är jäkligt underhållande och jäkligt häftigt, för dig som har 3D-kapabel utrustning.

Ljudet är även det perfekt mixat, med schysst baskanal och väl använd surround, som ökar inlevelsen och breddar upplevelsen, särskilt ihop med 3D-bilden. De svenska rösterna funkar bra, men givetvis föredrar vi den amerikanska originalmixen som dessutom är 7.1 DTS HD (istället för som svenska, 5.1 DTS HD) med duktiga skådisar som Amanda Seyfried, Colin Farrell, Christoph Waltz, Beyoncé och faktiskt Steven Tyler (som lyckas låta som Mel Brooks).

Extramaterialet är åt det mer pedagogiska hållet, där man får lära sig om skogens invånare såsom insekter och sniglar och går väl hand-i-hand med filmens naturen-är-magisk-och-värd-att-rädda-tema, som vi gillar.

Epic mottogs inte särskilt väl när den hade premiär på bio i somras och det är synd, för filmen förtjänar verkligen en stor publik. Det är fruktansvärt snyggt, hyfsat väl berättat och en rolig åktur för både stora och små. Karaktärerna kanske inte är världens djupaste och mest minnesvärda, men som helhet tycker vi att du som gillar animation och har en hemmabio, definitivt ska ge Epic en chans. Särskilt i 3D.

Betyg 4 av 5 - Film - Senses.se

[script_20]