Hem Film & TV Recension: Det hettar till mellan Bullock och McCarthy i komedin THE HEAT (Blu-ray)

Recension: Det hettar till mellan Bullock och McCarthy i komedin THE HEAT (Blu-ray)

När den uppstramade besserwissern och tillika FBI-agenten Ashburn (Sandra Bullock) tvingas jobba med den tuffa Boston-polisen Mullins (Melissa McCarthy) för att gripa en stor knarkkung visar sig samarbetet dem emellan bli mer komplicerat än själva uppdraget.

Regissören Paul Feig vet hur man på bästa sätt nyttjar Melissa McCarthys komiska talang, det visade han i succékomedin Bridesmaids som gav McCarthy en Oscar-nominering för bästa kvinnliga biroll för två år sedan och nu är hon tillbaka igen. Fast denna gång som orädd, brutal polis med noll tolerans för orättvisor, mansgrisar och präktiga partners.

Det är härligt att få luta sig tillbaka och låta sig underhållas av skrattpiskande dialog i denna buddy-cop-komedi som för en gångs skull har två kvinnor i huvudrollerna.  Sist det gjordes en komedi om två kvinnliga brottsbekämpare var för 25 år sedan och hette Agentpolarna (1988) med Rebecca De Mornay och Mary Gross. Men medan den floppade så gör The Heat succé på US box office redan under öppningshelgen där den lyckades dra in $40 miljoner och därigenom vann tillbaka nästan hela filmens budget.

Presentationen av Ashburn och Mullins är inte bara jäkligt cool utan även riktigt kul. Inom bara några minuter så har man på ett fyndigt sätt etablerat de båda huvudrollerna, satt tonen, genren och förväntningarna. Och de infrias – man roas mer än oroas och det gör inte så mycket att historien i sig självt är ganska tunn för det är karaktärerna som jag är intresserad av, dialogen, kvickheten, samspelet… Allt det andra har mest en inramande funktion. Därför känns spåret med Mullins dysfunktionella familj mer som utfyllnad än fördjupning.

Blu-ray utgåvan är kanon.  Förutom klar bild och riktigt bra 5.1 DTS HD MA-ljud så sparkar den animerade startmenyn igång sinnena och skvallrar om en kul filmupplevelse. Och det blir inte sämre av det generösa extramaterialet som bjuder på bakom-material, intervjuer, borttagna scener och bloopers som visar hur vansinnigt kul de hade under själva inspelningen. Regissören Paul Feig introducerar varje bit på sitt eget, personliga lilla vis. Bullock och McCarthy som länge velat jobba ihop berättar hur det klickade direkt mellan dem och att de improviserade fram flera av scenerna utifrån manuset skrivet av Katie Dippold (Parks and Recreation).

The Heat Blu-ray

Även om filmens alla scener inte är rakt igenom fantastiska så är den överlag välskriven, välspelad, har bra foto och cool musik. Helt klart en uppfriskande film där dina skrattmuskler utmanas.

Vi ser starkt fram emot uppföljaren till denna Good cop/Mad cop-film!