Hem Spel3DS/2DS Recension: Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons – Super Mario Bros. Edition (3DS)

Recension: Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons – Super Mario Bros. Edition (3DS)

Spelet med världens kanske längsta namn tar vara på en välbeprövad formel för beroendeframkallande spelande – match-3. Och man gör det riktigt bra!

puzzle_dragons_super_mario_bros

Om du inte på rak arm vet vad ”match-3” betyder så kanske 3-i-rad säger mer? Eller, 3-i-rad är ju egentligen fel, för vad det handlar om är att skapa så många i rad som möjligt (helst 5). Känns konceptet igen? Ja, det är världens populäraste mobilspel Candy Crush Saga. Vansinnigt enkelt och vansinnigt vanebildande. Puzzle & Dragons-serien har länge varit galet populär i Japan. Nu satsar man på en offensiv i västvärlden också och Nintendo 3DS har redan fått sitt första free-to-play-spel i och med det, i form av Pokémon Shuffle.

Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons – Super Mario Bros. Edition så får du faktiskt två spel i ett. Eller kanske snarare ett spel med två helt olika bakgrundshistorier och miljöer. Det första – Puzzle & Dragons Z är ett klassiskt, isometriskt japanskt rollspel á la 90-talets alster ifrån Square Enix (Chrono Trigger) men som för även tankarna till Nintendo-klassiker såsom Zelda: A Link to The Past och Pokémon-spelen. Upplägget liknar Pokémon på fler än ett sätt, då du även här samlar på ägg som kan kläckas till drakar och på så vis ge dig nya team-medlemmar att fightas med. På traditionellt, japansk vis så pladdras det en hel del och man blir lätt otålig av den rikliga, och tyvärr ganska pubertala dialogen med barnvänlig anime-ton. Själva spelbiten är dock kul och utmanande, där du alltså måste skapa attack-kedjor genom att flytta power orbs på en spelplan och på så vis besegra dina fiender. Här skiljer sig Puzzle Dragons också mycket från Candy Saga, då man kan flytta en orb vart man vill på spelplanen (inom en viss tidsgräns dock när du väl plockat upp den). Detta gör det lättare att skapa långa kedjor, då orb:en inte behöver vara granne, men å andra sidan gäller det att planera attacker utifrån ditt team och vad din motståndare har för svaghet. Ju mer du kommer in i historien desto roligare blir det och när du börjat samla ovanliga drakar och tränat upp dessa till ordentliga levels, så skiner spelläget verkligen.

PADZ_boss-battle

Det andra spelet, Puzzle & Dragons – Super Mario Bros. Edition är egentligen precis samma upplägg, men här befinner vi oss istället i Svampriket och Marios värld, med allt vad det innebär av figurer och miljöer. Detta spelläge var vår klara favorit, då det innehåller mycket spel och väldigt lite avbrott och dessutom har en bra tutorial för dig som inte spelat förr och vill lära dig bit för bit. Det kan verka simpelt först, men du får snart skapa egna figurer genom att kombinera deras styrkor och även lägga till objekt du finner – en Koopa som får vingar blir… en flygande Koopa, och får då andra stats och egenskaper.

Grafik och ljud är precis så bra som de behöver vara i ett spel som detta. Det är inte spelet som drar mest nytta av din New 3DS och dess snabbhet eller 3D-funktioner, men det är samtidigt tillräckligt snyggt och roande för att kännas modernt och tilltalande, för såväl yngre som äldre spelare. Kontrollerna är enkla och upplägget ganska tydligt. Man kan bli lite förvirrad av kedjor och varje figurs egenskaper till en början, men det ger sig snabbt när man börjar spela.

puzzle-dragons-super-mario-bros-edition-nintento-3ds

Det är smått genialt att ta en spelgenre som i grunden är så simpel: förfina den och förlägga den dels till ett JRPG-äventyr, men också bland Nintendos mest älskade figurer från Mario-spelen. Puzzle & Dragons – Super Mario Bros. Edition är enkelt att komma in i, men svårt att lägga ifrån sig. Precis som det ska vara. Vi vet vad vi kommer att ha med oss på semestern i sommar (och ryktet säger att fler äventyr, i form av DLC, är på gång redan!).