Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: GTA V (PS4)

Recension: GTA V (PS4)

Rockstars GTA V var förra årets megahit. Nu kommer det i remastrad version till next-gen konsolerna. Och det är inte bara högre upplösning på menyn denna gång…

För ungefär ett år sen så släpptes Rockstar Games GTA V och sålde hur mycket som helst på PS3 och Xbox 360. Vi skrev utförligt om spelet då, så denna recension kommer att utforska och besvara frågan – är det värt att uppgradera till PS4- eller Xbox One-versionen?

Redan förra året så var spelet en teknisk bragd. mycket har på ytan inte hänt, faktiskt. Sure, 1080p är snyggt och vi bjuds en del klart bättre ljuseffekter från exempelvis nedgående sol. Samtidigt är figur- och ansiktsmodellerna väldigt lika sin förlaga. Bra, men inte riktigt i toppklass idag. På grund av den stora mängden objekt, i form av mer trafik, mer omväxlande väder och andra detaljer som pågår samtidigt så är spelet låst till 30 fps. Helt OK, men 60 fps hade verkligen lyft upplevelsen ännu mer. Istället är den stora nyheten att Rockstar ger oss en helt nytt förstapersonsläge – som nästan ger oss ett helt nytt spel! Skjutande får en ny dimension, lite á la fps-storheter som Call of Duty och Halo, men inte med riktigt samma intensitet och precision. Däremot får man en helt unik sandlåde-simulator, som ger dig nästan total frihet – från att hjälpa vänner i nöd, till att banka ned oskyldiga på gatan, sno bilar, skjuta mot polisen och få lap-dances av strippor (ja, du kan till och med ha sex i förstapersonsperspektiv, något som skrämt slag på exempelvis Australien, där stora handlare börjat ta ned spelet från hyllorna efter protester). Förstapersonsperspektivet är verkligen en cool utveckling, och genomsyrar allt i spelet, om du så väljer (du kan närsomhelst växla mellan lägena genom PS4:ans touchpad). Kan inte minnas när vi fick ett så här omväxlande FPS-”äventyr”, där du faktiskt kan fokusera på att få ut så mycket av det du själv gillar att göra mest.

GTA V på PS4 – nya flighsimulator?

Det finns verkligen hur mycket som helst att göra i GTA V. Förutom alla huvuduppdrag så har du en enorm massa sidouppdrag och frivilliga inslag, såsom att byta frisyr, uppgradera vapen och skaffa fräsiga kläder. Och skulle du, mot förmodan gå igenom allt, så har du också ett online-läge som är hur stort som helst. Du kan föra över din sparade figur från tidigare spel, men på just Playstation så var det lite patrull eftersom det måste vara samma PSN-konto som du för över ifrån (på PS3:an). Online-läget i övrigt är silkeslent på PS4:an och erbjuder verkligen en mycket mer smärtfri upplevelse än förra året (eller de flesta stora online-spel idag).

I övrigt är det ganska likt förra årets utgåva – ljudet är bra, röstskådespeleriet är kanon och manuset är välskrivet, inom sin genre. Detta är en slags romantiserande gangster-simulator, med glimten i ögat. Take it or leave it.

gta v ps4 online

Det är ingen idé att låtsas som att GTA V inte är ett helt öppet spel där spelare får ge utlopp för sina mörkare skurksidor. Du styr tre figurer som alla är mer eller mindre grovt kriminella och du kan ägna dig åt laster som marijuanarökning, öl-drickande, massor med skjutande och så mycket sex du väljer att leva ut. Har du problem med dessa saker så är spelet inget för dig. Punkt. Det har 18-årsgräns och det är menat att spelas av vuxna. De föräldrar som låter sina barn spela får skylla sig själva – det är inte gjort eller menat för barn och det gäller många saker i vårt samhälle, från alkohol till vuxenfilmer.

gta v ps4 jamforelse ps3

GTA V på PS4/Xbox One är en bedrift och ett verkligen imponerande spel, med 100-tals speltimmar i ett paket och otaliga detaljer att upptäcka. Det är inte för alla smaker och det kommer inte vinna pris för sin finkänslighet eller sin vilja att bryta ny mark inom konventioner. Men det är underhållande och ruskigt välgenomarbetat. Rockstar har enorma resurser och höga ambitioner och de har satt ribban ordentligt för framtida sandlåde-spel (som genren kallas). Man imponerar också att man faktiskt givit spelet en helt ny dimension – bokstavligen – med förstapersonsperspektivet på next-gen, så spelet är faktiskt väl värt att spela om och uppleva från spelarens POV.