I Eriksholm – The Stolen Dream får vi följa Hanna som är en ung och föräldralös flicka som tillsammans med sin bror Herman försöker ha ett så drägligt liv som möjligt i staden Eriksholm. En dag försvinner Herman spårlöst och Hanna ger sig ut på jakt efter honom. Det visar sig snabbt vara lättare sagt än gjort då hon får hela poliskåren efter sig. Så nu är det upp till henne att hålla sig undan från polisen och försöka finna svaret på vad som har hänt.

Utveckling
Eriksholm – The Stolen Dream är skapat av den svenska spelstudion River End Games som består till största delen av veteraner från DICE. Creative Director Anders Hejdenberg ville med Eriksholm – The Stolen Dream skapa något annorlunda än storslagna och bombastiska shooters. Resultatet blev ett coolt stealth-spel med en välutvecklad story och bra skådespelarinsatser.

Spelmekanik
Spelmekaniken bygger på en isometrisk vy som du kan zooma in och även rotera med lätthet så att du kan se var du ska ta vägen härnäst. De du möter hör och ser dig, så det gäller att inte gå in i deras synfält eller göra något som gör att de hör dig. Ibland kan det även vara till fördel att de hör något och går dit för att undersöka. Efter ett tag får du tag i bedövningspilar, men då det tar någon sekund innan de somnar gäller det att du inte är sedd.

Premiss
Det här är verkligen inte ett spel för dig som inte gillar stealth-spel, för det är hela premissen. Att slåss med fienden är inte ens en valmöjlighet. Du måste helt enkelt smyga dig genom banorna. Det finns även en del enklare pussel som ska lösas. Det jag gillade mest var när jag får styra en kran för att utföra vissa saker. En sak som jag verkligen uppskattar i den här typen av spel är att checkpointsen är nära varandra och du behöver därmed inte spela om stora sjok om du åker fast.

Grafik
Grafiken är sanslöst fin och miljöerna är så välgjorda att jag ibland fann mig själv att bara zooma in och kolla in detaljerna istället för att faktiskt fortsätta spelet. Jag testade spelet på Playstation 5 Pro och där kunde jag åtnjuta bildkvalitet i 4K med stadiga 60 FPS oavsett hur mycket som skedde i bild. På vanliga Playstation 5 ska det vara samma sak med 60 FPS, men enligt information på nätet ska det vara bättre HDR och mer konsekvent ray tracing.

Kontroller
Kontrollerna är lätta att lära sig och det känns enkelt att komma in i spelets narrativ. Det är inte många sekunders upplärningskurva. Det blir svårare ju längre in i spelet du kommer och även pusslen blir klurigare. Då är det verkligen en fördel att det är kort mellan checkpointsen.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis är Eriksholm – The Stolen Dream en riktigt imponerande debut förRiver End Games och jag hade kunnat dela ut betyget ”ett måste” om det inte vore för att stealth inte är alla spelares kopp te. Jag kan ärligt erkänna att jag inte är superförtjust i stealth-spel, men jag gillade ändå det här spelet. Därför blir betyget precis under ”ett måste”. Med andra ord: en stark rekommendation till Eriksholm – The Stolen Dream.

Wendros skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
This post is also available in English: Review: Eriksholm – The Stolen Dream.
Så här sätter vi betyg på Senses
