Clair Obscur: Expedition 33 utspelar sig i en mörk fantasytolkning av Belle Époque-erans Paris, där en mystisk figur kallad ”The Paintress” varje år målar en siffra – och alla människor som har den åldern försvinner spårlöst. Detta skapar en desperat kamp för överlevnad, där en expedition skickas ut för att försöka stoppa denna cykel av förintelse. Vi får följa den trettiotredje av dessa expeditioner och spelar som ett flertal olika karaktärer som du kan byta emellan när du vill. Det är en farlig värld där ute, och jakten på svar är allt annat än enkel.

Clair Obscur: Expedition 33 är ett turbaserat rollspel utvecklat av franska Sandfall Interactive, en relativt ny studio. Det här är deras första spel, och jag måste säga att det är en imponerande debut. Det är tydligt att Sandfall Interactive har hämtat inspiration från flera klassiska japanska rollspel, där influenser från Final Fantasy, Devil May Cry och Sekiro: Shadows Die Twice märks tydligt. Så trots att studion är fransk har de valt att skapa ett spel som på många sätt känns mer japanskt än europeiskt – särskilt vad gäller stridssystemet och dialogupplägget. Ett uppskattat plus är möjligheten att parera eller hoppa undan under striderna, vilket gör att du inte är en passiv åskådare när det är fiendens tur att slå tillbaka. Varje karaktär har sina egna förmågor och vapen – allt från svärd till pistoler samt många olika magiska förmågor som passar bra i strid.

Clair Obscur: Expedition 33 största styrka är helt klart den fantastiska världen som spelskaparna har byggt åt oss. Den är fantasifull och olik allt annat. Storyn känns dessutom väldigt unik och häftig. Varje karaktär vi möter har sin egen historia, och spelet räds inte att låta oss få uppleva både smickrande och mindre smickrande delar av våra huvudkaraktärer. Stridssystemet med turbaserade strider kan först kännas kvävande och inte särskilt dynamiskt, men eftersom du har möjlighet att försvara dig blir det snabbt mycket roligare.

Tyvärr har Clair Obscur: Expedition 33 en del mindre smickrande sidor som drar ner helheten en aning. Även om världen och storyn utgör en stor del av spelets styrkor kan det ibland bli lite väl teatralt och fånigt. Dialogen kan verkligen bli högtravande och överdriven – vilket visserligen är ett klassiskt grepp i japanska spel, men där fungerar det bättre av någon anledning.

Spelet är dessutom ganska linjärt, och utforskandet av miljöerna är inte riktigt så omfattande som spelet kanske vill ge sken av. Vilket är synd, eftersom miljöerna är helt fantastiska. En annan aspekt som inte riktigt fungerar för mig är musiken, som snabbt blir enerverande och repetitiv.

Sammanfattningsvis är verkligen Clair Obscur: Expedition 33 ett riktigt imponerande debut spel från Sandfall Interactive. Spelskaparna lyckas kombinera fransk berättarkonst med japansk spelmekanik på ett nästintill felfritt sätt. Så jag vill rekommendera Clair Obscur: Expedition 33 för sin unika look, spel mekanik och story, och de få negativa aspekterna drar inte ner helheten nämnvärt – även om jag personligen hade velat utforska världen mer på egen hand och på ett mindre linjärt sätt.
Sandfall Interactive skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
This post is also available in English: Review: Clair Obscur – Expedition 33.
Så här sätter vi betyg på Senses