Det är en lågoddsare att påstå att många nyårslöften för knappt två veckor sedan lät något i stil med ”2016 ska jag komma i form!” eller ”i år ska jag gå ned x antal kilo!”. Vägen till ”formen” är dock krokig och ser olika ut för alla – i grund och botten så har det att göra såväl med personliga förutsättningar som den krassa, anti-ekonomiska verkligheten att du ska göra av med mer än vad du tar in (läs: mat och dryck). Men lika fulla som gymmen är under januari varje år, lika tomt gapande står de runt mars/april, när vädret börjat bli bättre och motivationen för många löftesavläggare börjat tryta.

Fitbit_logo

Du som känner igen dig i ovan kan glädjas åt att FitBit kan vara både ett kul och billigt/gratis tips för att hjälpa till. I grund och botten är FitBit ett fitnessarmband som håller koll på dina steg och din sömn, i sina enklaste modeller, till att mäta hjärtrytm och ”höjd” (ex trappsteg) i de mer exklusiva. Populäraste bandet, FitBit Flex räcker gott och väl för de flesta behov och kostar i skrivande stund 679:-, inklusive frakt. Det finns i flera färger, för dig som är mode-medveten och/eller modig, men den svarta versionen är alldeles ypperligt subtil och påminner mest om en stilren, digital klocka. Flex håller koll på dina steg och din sömn, i senaste uppdateringen kan den till och med auto-aktivera sömnläget om du skulle glömma att slå på det manuellt (genom att knacka fem gånger på displayen). Sömnmålet är satt till åtta timmar per natt, men du kan såklart ändra det till vad du vill och även få överblick kring hur ofta du vaknar eller sover oroligt.

Fitbit-Flex-app

Grundinfon du kan se i FitBit-appen.

Själva gränssnittet interagerar du med via en dator eller din smartphone. FitBit Flex har bluetooth och synkar automatiskt med både USB-mottagaren du kan koppla till datorn eller telefonen (du behöver inte båda, telefonen känns smidigast tycker vi). Den goda nyheten för dig som kanske har lite tunn plånbok nu efter julhelgerna är att appen FitBit är gratis och kan mäta steg (om än inte lika noggrant) genom co-processorn M7, som återfinns i iPhone 5S och senare modeller. Smart, va? Du kan också mata in manuellt vad du äter och hur mycket vatten du dricker, annars stämmer inte riktigt kaloriförbränningen som rapporteras.

fitbit-flex-contents

I paketet ingår USB-mottagare för dator, själva FitBit-batteriet/touch-displayen, armband i två storlekar och laddare.

Och ja, viss felmarginal på Flex-armbandet blir det i och med att du kan röra handen utan att gå faktiska steg (exempelvis när du diskar) och det ger lite ”bonus-steg”, men vill du ha absolut minsta felmarginal så ställer du in armbandet på ”dominant hand” och bär den sen på din icke-dominanta hand (den hand du alltså använder minst). 10 000 steg på en dag är standardinställningen för målet att gå varje dag och det är inte jättemycket, ca 7-8 km för de flesta, lite beroende på din längd. Även om du i början bara gör hälften av det så tänk vad 5 000 steg om dagen blir i veckan – och tänk sen vad det bli per år! Och i god spelanda låser du upp achievements (utmärkelser) med jämna mellanrum, exempelvis när du gör din första dag med 10, 15, 20 000 steg etc och för livstidspoäng (från ett maraton till att ha gått över hela Nya Zeeland som är ca 1600 km). Vad som blir den extra motivationskicken är att du kan lägga till vänner som använder FitBit och på så vis få en dynamisk topplista, där du i realtid ser vem som går flest steg och även utmana vänner på specialtävlingar, exempelvis vem som lyckas gå flest steg en given helg. Riktigt kul och förvånansvärt effektivt för motivationen. För alla är vi ju tävlingsmänniskor och vill vinna, innerst inne – eller hur?