Cyberpunk 2077 är ett av årets mest emotsedda spel. Men på grund av lanseringsproblemen har vi tagit ett viktigt beslut angående recension.

Eftersom The Witcher 3 inte bara var 2015 års bästa spel, utan ett av decenniets bästa över huvud taget, var vi minst sagt sugna på vad polska CD Projekt RED skulle ge oss med nästa spel, Cyberpunk 2077. Svaret verkar nu vara en rejäl påse med både sött och allt för mycket salt.

Cyberpunk 2077 kan i dagsläget egentligen bara upplevas som det är tänkt på en välutrustad PC med kraftfull hårdvara som stöder strålspårning. Konsolversionerna är mindre optimala, om man ska uttrycka sig diplomatiskt. På den sju år gamla bashårdvaran (PS4 och Xbox One) verkar spelet i det närmaste ospelbart och även om det fungerar på next-gen (i bakåtkompatibelt läge) så är upplevelsen full med krascher och buggar. Idag plockade Sony bort spelet från Playstation Store helt och hållet, missnöjda spelare erbjuds pengarna tillbaka och CDPR-aktien har tappat halva sitt värde.

Det känns därför helt menlöst att bedöma spelet nu, när det uppenbarligen inte är färdigt eller i det skick som det är menat att upplevas. Det känns lika tråkigt att konstatera att i nuläget kan det inte bli annat än en avrådan, för alla utom PC-spelare på topphårdvara.

Så därför kommer vi att avvakta med recension till spelet är någorlunda färdigt eller åtminstone next-gen-klart (vilket beräknas vara februari 2021, men kan bli senare). Då kan vi mer objektivt och rättvist bedöma produkten som den är (var) tänkt att upplevas istället för att konstatera det alla redan vet nu – att den i nuvarande skick bör avvaktas med. CDPR jobbar ständigt på att ge oss nya patchar och detta kan förändras åt båda håll (även om tidigareläggning är högst tveksam, hellre då försening).