Hem Spel Recension: Super Smash Bros (Wii U)

Recension: Super Smash Bros (Wii U)

Det är redan Wii U:n största titel genom tiderna – men hur bra är egentligen Super Smash Bros till Nintendos next-gen konsol?

ssb-wiiu-luigi-mega-man

Ända sen vi först spelade Smash Bros på Nintendo 64-tiden så har spelet haft en slags motsägelsefull charm. För å ena sidan är det kaotiskt slagsmål med söta Nintendo-figurer, å andra sidan är det ett spel som belönar dig exponentiellt för tiden du lägger ned på det. Ju mer du spelar, desto mer upptäcker du varje spelfigurs unika egenskaper, lär dig rytmen och banorna och förstår att spelet är djupare än det först kanske kan verka.

För dig som aldrig spelat ett Smash Bros-spel förut så är premissen enkel. Här finner du hela 49 stycken av Nintendos mest älskade karaktärer – från Mario och Little Mac, till mer obskyra figurer som hunden och ankan från Duck Hunt, samt gästspel av Sega-klassiker såsom exempelvis Sonic. Dessa möts sen i matcher, från 1-mot-1 upp till 8 på en gång, i denna Wii U-utgåva. Banorna är alla hämtade från klassiska Nintendo-spel, några exempel är Zelda, Mario Sunshine och Pikmin. Alla banor är dessutom dynamiska och rörliga – så det gäller att hålla tungan rätt i mun och verkligen lära sig varje banas knep och faror. Inte sällan måste man även undvika fiender, typ galna Shy Guy-racerförare på Mario Kart-banan. Den figur som flest gånger skickat iväg de andra med vältajmade tjotablängare, står till slut som vinnare. Men se upp – trillar du själv av banan så räknas det till ditt minuskonto på antal knock-out:er!

Smash-Bros.-Wii-U

Vi skrev om Super Smash Bros på 3DS för ca två månader sen. En bra version, men begränsad av tekniken och ingen lysande online-upplevelse. Super Smash Bros Wii U känns nästan som ett helt annat spel. Här får Nintendos konsol verkligen stråla och visa att den är en arkadmaskin för hemmabruk att räkna med. Grafiken i SSB är helt makalöst bra! Från de otroligt snygga och detaljerade karaktärerna, till de färgglada banorna, som inte sällan inkluderar episka åkningar genom bland annat solsystem (Final Destination). Upplösningen är perfekt och spelet håller stadiga 60 fps, även i multiplayer. Det är helt enkelt ett nöje att såväl uppleva, som att titta på och det är inte dumt när en del av redaktionen får stå och vänta på sin tur för nästa match…

Ljudet är kul, eftersom man valt ett soundtrack som är till bredden fyllt av Nintendo-låtar från klassiker som Donkey Kong till Zelda. Musiken i övrigt är sådär J-popig som man kommit att vänja sig vid från japanska spel och hela inramningen känns väldigt mycket arkadhallarnas glansdagar. Bara att du nu kan njuta hemma i soffan, med bättre grafik och ljud än du någonsin kunde drömma om.

samus-och-bowser

SSM har en liten inlärningskurva, det ska nämnas. Alla vi som spelade var inte tokförjusta från allra första matchen. Det tar ett tag att lära sig flow:et och få koll på vad som händer. Även om spelet är i princip busenkelt, med bara tre knappar och att välja special-slag efter figurens styrka, så tar det ett tjog matcher innan man börjar haja ”grejen”. I åttaspelarläget är det fullt kaos, men perfekt för efterfesten. De flesta var överens om att en mot en var snyggast och mest överskådligt, men 4-spelarläget kändes mest dynamiskt och spännande, då matcher ofta kunde vända där. Det går att öva och spela igenom så oändligt många spellägen – förutom det klassiska Smash-läget, så finns här Solo-spel, Challanges där du ska uppfylla vissa krav under strikta regler och till och med ett slags brädspel/Mario Party-läge. Super Smash Bros till Wii U är ett spel som den inbitne kommer att kunna sitta med läääänge. Bara alla figurer man kan låsa upp är hur kul som helst, men kräver upp till ett 100-tal matcher spelade.

Nytt i samband med SSB Wii U är att Nintendo släpper sina amiibo-figurer. Dessa är plastfigurer med ett skrivbart NFC-chip inbyggt i foten, lite som Disneys Infinity-figurer eller Skylanders. Vi testade Mario och det fungerade ypperligt. Du sätter din amiibo mot din GamePad (efter att du aktiverat den i spelets undermeny) och sen kan du både börja tweaka dess egenskaper – satsa på styrka eller snabbhet? och även spela med en virtuell figur i spelet. Ju mer du låter din amiibo vara med, desto mer utvecklas den. Från början är den rätt menlös, men snabbt stiger den i level i samband med fighter och när den når level 50 (som är max) kommer du få din fiskar varma, om du ska ha en suck mot den. Kul grej, som vi ser fram emot att utforska vidare i Mario Kart 8 och Hyrule Warriors, som också har stöd för amiibo.

amiibo mario

Om du är beredd att ge spelet lite tid och att acceptera att du kanske förlorar en del i början så Super Smash Bros till Wii U den absolut bästa versionen av spelet vi hittills spelat. Utan tvekan. Det är vansinnigt snyggt, extremt välpolerat och hur omfattande som helst. Å ena sidan är det ett party-brawlerspel med tre knappar, å andra sidan kan du göra det hur djupt och skicklighetsbaserat som helst. Över en halv miljon i USA har redan köpt spelet och det lär inte vara färre i Europa – adaptern att spela med GameCube-kontroller har sålt tokslut och förväntningarna är skyhöga bland fansen. Vi kan lugna er nu med att det är precis allt det ni hoppas på – och kanske mer. Super Smash Bros Wii U är ännu en väldigt välgenomarbetad titel från Nintendo som blir del av årets skörd av Wii U-spel som driver formatet framåt.

Då vi fick en tidig version av spelet så fick vi inte uppdateringen som skulle låsa upp Online-läget att fungera, så vi har inte kunnat utvärdera det. Men våra amerikanska kollegor meddelar att det funkar bra ”over there”, men kan vara långsamt ibland. Vi återkommer med uppdatering när vi fått chansen att prova.