Hem SpelPC Recension: Sockventure

Recension: Sockventure

Ett liten pojkes favoritstrumpor har försvunnit i en ondskefull tvättmaskin och nu är det upp till superhjälte-strumpan att hitta dem åt honom. Det blir ett väldigt farligt uppdrag kan jag lova, för den här tvättmaskinen är inte byggd som någon annan…

Plattformsspel är en av mina favoritgenres och det går verkligen att göra grundprincipen på tusen olika sätt. Sockventure är kanske. vid första anblick, ett ganska ordinärt plattformsspel. Men så fort du börjar spela det så kommer du att märka dess unika stil. Kontrollerna är enkla och smarta och precis som vanligt så får du lära dig nya förmågor allt eftersom, vilket leder till att du hinner bli duktig på den första delen innan du ger dig på nästa. Banorna blir svårare för varje framsteg och det gäller att hålla tungan rätt i mun för att komma vidare.

Kontrollerna är som sagt väldigt enkla och de hänger helt på din skicklighet att komma vidare. Sockventure är snabbt och roligt och bara-en-gång-till-känslan är total! Det är svårt att sluta när du väl har börjat. När du dör (vilket du kommer göra extremt ofta) så är det noll och ingen laddningstid att börja om igen. Du står där, beredd igen sekunden efter du har ramlat ner i en laserstråle eller dylikt. Check point:sen ligger nära varandra, så du behöver inte spela om särskilt långt om du dör. För dig som ändå tycker att det blir för långt emellan så finns det möjlighet att få extra Checkpoints och därmed behöver du inte spela om många sekunder alls. ”Extra Checkpoints”-funktionen är ett genidrag, som jag inte kan erinra mig att ha sett förr – och visst det blir något enklare, men samtidigt är det verkligen extremt enerverande när man måste spela om långa sektioner för att man dör precis i slutet av en utmaning.

Sockventure passar perfekt till din Nintendo Switch. Allting syns tydligt och det är inga som helst problem att avnjuta spelet på den inbyggda skärmen. Det enda lila kruxet som jag märkte var att i Hand-held-mode så blir kontrollerna lite svårstyrda. Vissa utmaningar bygger på att hålla in vänster trigger-knapp samtidigt som du styr med vänster tumme. Det fungerar bra på en extern handkontroll, men när triggern sitter på sidan av skärmen så blir det avigt och svårare. Jag löste problemet med att ställa skärmen i Table-top-mode istället och koppla loss Joy-con:sen; då gick det bättre.

Sammanfattningsvis så är Sockventure lätt värt en rekommendation. Det är kul, underhållande och riktigt svårt att lägga ifrån sig.

Versus Evil skickade recensionskod. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.