Hem SpelPC Recension: Pandemic Train

Recension: Pandemic Train

I spelet Pandemic Train har jorden drabbats av ett virus som har utrotat stora delar av befolkningen. Spelarens enda hopp är ett tåg som de har kontroll över. Tåget rör sig mellan olika platser för att samla förnödenheter, och det är ofta som strider bryter ut. När man är ombord på tåget är det viktigt att fördela tiden på rätt sätt för att producera tillräckligt med mat, mediciner och ammunition. Det är nödvändigt att hålla alla på tåget på gott humör, mätta och fria från viruset. Detta är en uppgift som är allt annat än lätt, eftersom fienden blir allt farligare.

Pandemic Train faller inom kategorin “jobbspel” för mig. Det är med andra ord ett spel där man måste producera en mängd olika saker för att karaktärerna i spelet ska kunna fortsätta. Jag missförstod trailern och trodde att det var ett strategispel med turbaserade strider, men det är det inte, även om spelet har den klassiska isometriska vyn.

Pandemic Train har en ganska snygg estetik och fin retrokänsla i grafiken. Spelet har massor av uppgraderingsmöjligheter och precis som i liknande spel så gäller det att använda resurserna på rätt sätt. Mellan varje stopp har du ett antal “poäng” som du kan fördela på olika karaktärer så att de producerar tillräckligt för att resan ska kunna fortsätta.

När man väl är framme vid nästa stopp kan man springa runt som man vill och skjuta på olika fiender som attackerar en. Vissa stopp har boss-fighter med starkare och farligare fiender. Du kan byta till dig olika förnödenheter och verktyg. Ett av de viktigaste verktygen blir en kofot, för utan den kommer du inte in via vissa grindar och in i en del lådor.

Problemet med Pandemic Train är att det hela blir ganska snabbt repetitivt. Det handlar mest om att ‘laga mat’ på tåget, slåss vid stationen och sedan upprepa processen. Ett annat problem är att spelet är svårspelat oavsett vilken kontroll du använder. Jag började spela med mus och tangentbord, och då var det inga som helst problem i tågsektionen eftersom du lätt kunde komma åt all information.

Problemet uppstår när du kommer till en station och du inte kan klicka dit du vill springa utan måste använda tangenterna. Den isometriska vyn gör att allt är på diagonalen och det är inte alltid lätt att springa diagonalt med tangenterna. Dessutom är siktningen också avigt med dator-musen. Så jag bytte till handkontroll och nu blev det helt klart lättare i striderna, men i mellansekvenserna var det mer eller mindre omöjligt att hitta rätt. Till skillnad från andra liknande spel så har du ingen pekare att styra med handkontrollen utan du ska klicka dig igenom de olika valen och försöka välja rätt. Något som inte ville fungera alls, kände jag.

Sammanfattningsvis är tanken god med Pandemic Train och för dig som älskar den här typen av spel där det gäller att hushålla resurser och hålla folk vid liv tror jag att du kommer att gilla det mycket mer än vad jag gjorde. Det som är synd är att spelmekaniken lämnar en hel del att önska.

Play Way skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.