Kong: Survivor Instinct utspelar sig efter att världen har attackerats av den ilskna megaapan King Kong. Spelet följer inte Kong direkt, utan istället en mänsklig protagonist vid namn David som är en far som desperat söker efter sin försvunna dotter i en värld där titaner härjar och hotar mänskligheten. Det är en överlevnadsresa genom ruinerade stadsmiljöer, där du måste undvika Kong, bekämpa mänskliga fiender och lösa enklare pussel för att ta dig vidare.
Kong dyker upp som bakgrundsfigur och ibland kan du få hjälp av honom när han flyttar på något som står i vägen, men han kan också vara ute efter att döda dig.

Grafik och presentation
Spelet använder en 2.5D-stil med cinematiska inslag. Stadsmiljön är snyggt designad med detaljerade bakgrunder, särskilt under sekvenser där Kong stormar förbi. Det finns en tydlig inspiration från spel som Deadlight och Inside, med dystopiska stadsmiljöer och en dämpad färgpalett.
Texturer och ljussättning är godkända, men inte banbrytande. Kong ser hyfsat imponerande ut när han dyker upp, men animationerna når inte riktigt hela vägen. Det finns något stelt och livlöst över honom.

På Playstation 5 Pro är presentationen stabil, med en upplösning som når upp till 4K i Performance Mode (typ). Frameraten ligger då på stabila 60 FPS i 1440p, uppskalad till 4K. I Quality Mode är det 30 FPS med något förbättrad skuggkvalitet och texturdetaljer. Jag väljer som alltid frames före en lite finare kant på skuggorna…
Spelmekanik
Spelmekaniken bygger på fyra huvudmoment:
- Utforskning: Metroidvania-upplägg med gradvis upplåsning av verktyg som grappling hook och slägga för att nå nya områden.
- Strider: Grundläggande närstrid med block, slag och grepp. Senare får du tillgång till pistol och hammare för tyngre attacker.
- Pussel: Lätta miljöpussel, ofta kopplade till att manipulera generatorer eller ljudsnippets som kallar på titaner.
- Kong-sekvenser: Scriptade flyktsekvenser där du måste undvika att bli dödad av Kong (och några andra överraskningar längre fram). Dessa är visuellt imponerande men frustrerande på grund av snäva tidsfönster och dålig checkpointing.

Helhetsintryck
Tyvärr blir det aldrig riktigt spännande, som till exempel Inside, som har en otroligt häftig story som ligger till grund för hela upplevelsen. Kong: Survivor Instinct saknar det som gör att du vill fortsätta spela. Spelmekaniken är inte tillräckligt välgjord eller underhållande. Striderna är klumpiga och repetitiva, och pusslen är oftast väldigt enkla. Det finns heller inga större överraskningar.
Visst, det är lite coolt att fly undan en 30 meter lång, härsken gorilla ibland, men även dessa sekvenser är snäva och erbjuder bara en lösning, vilket gör att omspelningsfaktorn är låg.

Kong: Survivor Instinct är ett spel med en intressant idé, men det når inte riktigt upp till sin potential. Grafiken är godkänd, spelmekaniken fungerar men blir snabbt repetitiv, och berättelsen saknar djup. Kong är mest en kuliss, och striderna mot mänskliga fiender blir snabbt enformiga.
7 Levels skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
This post is also available in English: Review: Kong: Survivor Instinct.
Så här sätter vi betyg på Senses
