Hem Teknik / PrylarBild Recension: Insta 360 X3 – Pocket 360 Action Cam

Recension: Insta 360 X3 – Pocket 360 Action Cam

Jag har många epiteter; regissör, klippare, växthusbyggare, VFX-skapare, hemvärnsman, farbror, skådespelare – men extremsportare är jag inte. Det finns inte med på skalan att jag skulle ta en cykel och åka ut för ett berg eller base-hoppa från en bro (även om det hade varit jäkligt häftigt.) Så har någon som jag användning för en Insta360 X3 – Pocket 360 Action Cam?

Redan när jag plockar upp den lilla tingesten ur kartongen så slås jag av två saker: För det första är den mycket tyngre än vad jag trodde, vilket ger den ett väldigt robust och gediget intryck. För det andra så inser jag direkt att den medföljande skyddspåsen är oumbärlig. Linserna sticker ut ganska långt på sidorna och därmed kan du inte lägga ner den på rygg utan att riskera att du repar dessa.

Först ut så börjar jag med att ladda batteriet och när det är gjort slår jag på Insta360 X3 – Pocket 360 Action Cam för första gången. Det finns en inbyggd touch display som är väldigt ljusstark och skarp. Nu kan du välja om du vill filma, timelapse, bullet time (slow motion), Stillbild, HDR (både video och stillbild) eller burst (tar flera bilder på en gång). Varje mode har sina egna inställningar som är lätta att hitta och följa. Du swipar åt olika håll på touch-skärmen så kommer du åt allt du kan ställa in.

Något jag direkt imponeras av är att du kan bland mycket annat ställa in vitbalansen, vilket är ett enormt plus när du vill få snygga bilder och även att du därmed kan anpassa färgskalan med andra kameror om du filmar med flera samtidigt. Det finns ett väldigt bra auto-läge, som fungerar perfekt till det mesta, men att möjligheten finns där är ett enormt plus.

Sådär nu är det dags att testköra Insta360 X3 – Pocket 360 Action Cam på fältet (bokstavligen). I alla modes så kan du välja mellan att använda den främre kameran, bakre kameran eller använda båda och därmed få 360 vy. Jag körde 360 hela tiden vilket drar mest batteri och även tar upp mest plats på kortet. Det sitter en fysisk knapp på framsidan av kameran där du kan snabbt välja vad du vill göra. Det är ett enormt plus att det finns vanliga knappar också och inte bara touch-displayen, ifall du är blöt eller smutsig när du använder kameran.

Jag laddade ned Insta360-appen till min telefon (finns både till iOs och Android) och snabbt och smidigt kan jag styra kameran via appen. Alla inställningar finns tillgängliga och det är inga som helst problem att komma åt dem. Det som också går att göra är att jag i telefonen kan redigera filmerna som jag har filmat. Det går att exportera filmerna ”platta” eller i 360. Väljer jag att göra dem platta så kan jag styra kameran hur jag vill i det inspelade materialet. Jag kan zooma, panorera, tilta och med ett smart system (som bygger på keyframes) så kan jag därmed komponera en egen version av det inspelade materialet. Se nedan exempel i den lilla filmen som jag har satt ihop. Det går att redigera ihop en film och lägga på musik i själva kameran, men filmen nedan är redigerad i Adobe Premier Pro.

Varje filmklipp som finns i kameran kan redigeras hur du vill, när du vill. Du kan göra den i 16:9 som jag har gjorde filmen i ovan eller så kan du välja ett annat format som funkar bättre till Instagram eller dylikt.

Du kan även klippa ihop din film och exportera den i 360 och därmed kan den som tittar själv pana runt och titta på filmen på sitt eget sätt. Bland annat Facebook stöder 360-filmer.

Frågan jag ställde ovan var; ”Har någon som jag användning för Insta 360 X3 – Pocket 360 Action Cam?” och det korta svaret är: ja, självklart! Jag ser bara fördelar med att ha en 360-kamera med dessa funktioner och som är så här lätt att hantera. Du missar ingenting, är du ensam och vill fånga allt runt omkring dig finns det ingen annan kamera som kan mätas med Insta360 X3 – Pocket 360 Action Cam. Friheten att redigera filmerna är enorm. Jag satte kameran på ett stativ och fortsatte jobba och behövde inte bry mig om jag missade något eller ej.

Det enda lilla smolket i bägaren är att batteriet inte håller så länge som jag hade hoppats och filmar du mycket under en och samma dag så behöver du ha minst två extra batterier. Dessa kostar ungefär en femhundring styck, så det är inga gigantiska pengar – men ändå. Det går också att köra kameran på nätström.

Sammanfattningsvis så kan jag inte ge något annat betyg än ett måste till Insta360 X3 – Pocket 360 Action Cam för det här är verkligen en imponerande kamera ur alla aspekter. Den hade faktiskt varit imponerande om den bara hade filmat i vidvinkel och inte i 360 grader! Jag insåg precis att jag har inte ens nämnt två av kamerans häftigaste funktioner än; det ena är att den är vattentät (ner till tio meter) och det andra är att i 360-graders-läget så plockar den bort sig själv och selfiepinnen ur bilden. Jag hade ingen selfiepinne när jag filmade, utan ett stativ (som den inte plockar bort) så nedan ser ni hur det ser ut när jag vrider runt bilden för att se var kameran sitter.

Insta 360 skickade testexemplar för denna recension. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.