För att kunna överleva i den konkurrenskraftiga globala ekonomi vi lever i, måste företag i hela världen, inklusive Sverige, hålla jämna steg med de snabba förändringarna som sker i samhället.

En av de saker som företag måste ändra på, är hur de förmedlar sina produkter eller tjänster till kunder. Att välja felaktig metod för att marknadsföra sina produkter på kan orsaka misslyckanden. Som företagare måste du därför välja det bästa sättet att presentera din produkt/tjänst på.

Innehåll och layout är viktigt

Marknadsföring är meningslöst om innehållet är värdelöst och om designen är dålig. Dessa två aspekter är grundläggande för att locka kunder och hjälpa dem hitta er produkt eller ert företag. Bra design, som en snygg hemsida eller informativt marknadsföringsmaterial som t.ex broschyrer eller affischer, är därför avgörande.

Men innehållet är minst lika viktigt. Om du ska förmedla något genom din hemsida och lyckas få dina kunder att läsa allt, måste språket vara rent och tydligt och gärna kunna översättas till ett annat språk. Men innehållet ska också vara välorganiserat, inte vara för tungt att läsa och gärna inbjudande. Språket ska vara anpassat till den målgrupp ni strävar efter, alltså ska språket vara mer formellt om åldersgruppen är högre, och mer avslappnad om ni riktar er till den unga publiken.

På tryckta marknadsföringsmaterial såväl som på hemsidan eller sociala medier är det viktigt att ni inkluderar tillräckligt information för att kunden ska veta vad för produkt/tjänst ni erbjuder och varför den är bättre än andra. På kortare informationsblad som t.ex. broschyrer, eller på Instagram inlägg ska informationen vara kort, lättläst och slagkraftig. Tillräcklig för att fånga kundens uppmärksamhet, men inte så mycket att kunden mister intresse. Ni behöver inte skapa allt innehåll själva eller designa er egen hemsida! Det finns folk som arbetar med detta på fulltid, eller frilansare med utbildning inom innehållskapande eller webbdesign som ni kan vända er till. På så sätt kan ni se till att ni maximerar trafiken till er produkthemsida.

Ska ni marknadsföra er klassiskt genom personkontakt, online eller både och?

Förr i tiden var det bästa sättet att marknadsföra sig på genom fysisk kontakt, eller åtminstone på person-till-personnivå. Man gick runt och knackade på dörrar för att berätta vilken produkt man sålde, och hoppades på att någon nappade. Men marknadsföring var inte bara begränsat till fysisk kontakt, det kunde också vara genom att skicka e-postmeddelanden eller ringa upp potentiella kunder. Detta fungerade inte bara förr i tiden, utan används fortfarande av många företag för att etablera sig själva på marknaden.

Det som är lite mer vanligt idag är att företag vänder sig till online-nätverk. Detta är genom en väl uppbyggd hemsida som är fylld med all nödvändig information för att tydligt förmedla produkten. Men också genom att maximera SEO för att göra hemsidan mer attraktiv på Google. Inte bara genom hemsidan kan företag maximera sin marknadsföring, men något som också blivit mer använt senaste åren är att använda sig av sociala medier som YouTube, Instagram och Twitter för att dela med sig av vad deras produkt/tjänst handlar om och hitta de kunder som letar efter den. Marknadsföring på sociala medier har blivit väldigt populärt bland nystartade företag senaste åren då det är en lättillgänglig kanal.

marknadsför företag

Ert företag måste kommunicera informationen, och göra det rätt!

Er hemsida eller sociala medier plattform är inte bara en plats; det är ett verktyg som hjälper ert företag att kommunicera era affärsmål till era potentiella eller redan existerande kunder för att växa. Er publik ska ges möjligheten att förstå vad det är ni förmedlar, och därför är kommunikationen ni förmedlar en av de viktiga aspekterna att tänka på.

För att förmedla rätt kunskap på rätt plats och tidpunkt är det viktigt att ni vid det här laget känner till era kunder, vet vad dem förväntar sig av er och vad de vill ha. Lyssna på era kunder och försök att nå ut till dem på bästa sätt, så mycket som möjligt! Marknadsför er på de sociala medier plattformar ni vet att de potentiella kunderna rör sig på, lämna broschyrer på andra arbetsplatser där kunderna kan tänka sig dra nytta av era tjänster, och viktigast av allt, bygg upp ett nätverk!

Kom ihåg att inget företag växer sig stort och tjänar en förmögenhet på en dag. Det tar tid att bygga upp en kundkrets där kunderna är nöjda och vill komma tillbaka. Men om ni använder er av tipsen här ovan så finns det en chans för att ni bättre når ut till era potentiella kunder och på så sätt ökar antalet.